familjeniingenstans

Alla inlägg under februari 2014

Av Mikaela - 28 februari 2014 10:27

Som ett trollslag har dagarna förändrats. Från att Iris har varit nöjd med att sitta i famnen och tugga på saker har hon börjat vara mer kontaktsökande. Numera ska hon och jag leka tillsammans på golvet, hela tiden. Jag ska hålla i alla saker hon tuggat på. Hennes nya favoritsak är träklossar så i helgen blir det till att besöka IKEA och deras leksaksavdelning för lite träshopping. Det är så mysigt att leka tillsamman. Underbar tid just nu.


Ännu mer härligt är att Gustaf och jag nu får några timmar tillsammans varje kväll. Vi behöver inte stjäla minuter längre. Eller ja, inte varje kväll. De kvällar som det inte är hockey, de är våra. Hockeykvällar får jag verkligen känna att min kvinnlighet inte kan mäta mig med pucken och jagandes muskelberg.

Igår fick jag för mig att vara lite mysig med sambon. Klädde mig lite snyggt, satte upp håret och klättrade upp nära i soffan. Problemet var att ju närmre jag kom desto längre åt sidan lutade sig sambon. Man måste tydligen både se och höra TV'n när det är hockey på. Och då är en snygg och myssugen flickvän bara i vägen. Då spelar det liksom ingen roll hur snygga bröst jag har för de skymmer sikten. Då spelar ingen roll att mina kläder inte är kräkfläckiga för det står inte LHC på dem. Ja, det är bra att veta vad man är värd. Tur att det inte är hockey alla dagar i veckan. Ikväll är det hockeyfritt och om jag inte somnar tänker jag nog klä på mig något snyggt och kräkfritt ikväll också!


Dagens Iris

Body Kappahl
Klänning från Mumin
Byxa från Mumin
Strumpor från H&M

Av Mikaela - 28 februari 2014 07:44

Vi har äntligen fått rutiner på allt här hemma nu. Så skönt. Det bästa med detta är att Iris numera sover från 19 på kvällen till sju på morgonen. Jag får alltså egentid på kvällarna! Yey! Det spenderas med att äta kvällsmat med två händer, duscha utan bebis eller bebispublik. Härligt!

Morgnarna är också väldigt rutinmässiga. Men detta sköter Iris själv, hon gör samma sak varje morgon. Och detta har hon gjort sedan hon var riktigt liten.

Man vet att Iris är på gång att vakna när det börjar prinsesspruttas under täcket. Många och högljudda pruttar. Jag är lite orolig över Iris framtida samboliv eftersom att hon inleder varje dag med en prinsesspruttfest utan dess like. Pruttkalaset är inte över förens det gått gaslarm och eventuellt även resulterat i ett prinsesspaket åt modern. Jag är alltid lika tacksam över detta klockan sju på morgonen. Vem vill inte börja dagen med en klädnypa för näsan??

Efter pruttfesten vaknar Iris till ytterligare och ställer sig på raklånga armar i sängen och letar upp sin napp och gosetose. Sen drar hon dem till sig och myser lite. Här någonstans minns Iris att hon utöver sina två käraste ägodelar även har en gossjuk mamma i närheten. Hon ställer sig upp på armarna igen och kikar runt sig tills att hon hittar mamma. Då flinar hon med hela ansiktet. Bäst är helgen när hon inte bara ser mig utan Gustaf också. Då räcker det inte bara med att flina, då skrattar hon lyckligt med hela kroppen. Det är alltid lite roligare när pappa också är hemma.

Efter att hon lokaliserat föräldrarna så rullar hon över på rygg och är redo att morgonmysa. Gosetosen och prinsesspruttarna är givetvis också med. Detta är roligt en stund men när hon börjar sätta sig upp i sängen då vet man att det är dags att stiga upp.

Underbar start på varje dag - med världens finaste Iris!

God morgon! :)

Morgonens Iris

Pyjamas från Cubus

Av Mikaela - 27 februari 2014 10:29

Jag ber sällan och ogärna om hjälp. Men nu har jag stött på ett för mig helt olösligt problem. Allt började hemma i TV-soffan. Jag satt där lugnt och knaprade på en riskaka och helt plötsligt fylldes skärmen framför mig av en sjungandes dammtuss. Eller jag tror att det är en dammtuss. Är inte så säker på att dammtussar kan varken sjunga eller vara glada egentligen. Dammtussen har nog haft fest tror jag, för det ligger färgglada saker på golvet och tydligen ska tussen på ny fest ikväll. Men så kommer plötsligt en dammsugare och suger bort tussen, sen är reklamen över. Ja, eller det står hemfrid tvärs över rutan också. Och där sitter jag som ett fån och begriper ingenting! Vad gjorde de reklam för? Jag får ingen köplust efter något. Jag känner inte för att partaja med tussen. Är detta en smart reklam som planterar habegäret undermedvetet hos mig? Kommer jag att sluta dammsuga hemma för att jag så gärna vill ha party med våra dammtussar? Kommer jag att börja se smutsen hemma som sjungandes och glada figurer? Kommer jag att tvångsmässigt åka runt och bränna dammsugare för folk i min kamp:

För dammtussens rättigheter?

Jag är riktigt orolig över vad som kommer hända. Har ni några erfarenheter av vad denna hjärntvätt leder till? Hjälp tas tacksamt emot!

Dagens Iris

Tröja från Name it
Linnebody från H&M
Jeans från H&M
Strumpor från Cubus

Av Mikaela - 26 februari 2014 09:39

Jag läser en hel del bloggar och ibland träffar inlägg helt rätt. Igår läste jag följande inlägg om varför man inte kan vara mer öppen i sin blogg. Jag har tänkt ett tag på vad jag kan och inte kan skriva. Dels för att inte vara för utlämnande men samtidigt för att inte lämna ut andra människor i mitt liv. Men nu när jag faktiskt fått en hel del läsare vill jag verkligen vara rak och ärlig i mina inlägg. För av alla delar i mitt liv kanske någon av er känner igen sig i något. Då kanske vi kan stötta och hjälpa varandra. Läs först detta inlägg!

http://adolfssoncecilia.blogg.se/category/allmant.html

Livet i Ingenstans är stundvis kaos och jag har delat med mig av väl valda delar här i bloggen. Livet i mitt huvud är nästan konstant kaos och där har jag knappt delat med mig av något alls. Men den här bloggen ska ju fungera som min ventil. Där jag kan skriva av mig det jag faktiskt går runt och tänker på, ingen censur borde väl gälla då? Så här följer ett utlämnande av vad som cirkulerar i mitt huvud. Ett av mig försök till ärlighet. Detta är både för min egen skull och för att ni ska känna hela mig. I dessa erkännande finns inga rosa och mjuka kanter. Inga förskönanden eller påståenden om att allt i mitt liv är toppen.

1)
När Gustaf och jag träffades drev han eget företag. Det lät bra då, med flexibelt schema o.s.v Men det fungerade inte. Vi jobbade båda från tidig morgon till sen kväll alla dagar i veckan, utan att ta ut någon lön. Vi bokstavligen gick på knä av trötthet och vi fick inget att fungera. Detta pågick i över ett år och har givetvis påverkat privatekonomin. Vi vet hur det är att slita så själen blöder men att få inget tillbaka. Vi vet hur det känns att ha kronofogden flåsande i nacken. Hur det känns att vända och vrida på varje liten krona.
Nu har Gustaf en anställning och vi har börjat vända blad. Men detta kommer ändå hänga med oss länge. Och jag tänker mycket på hur det kommer påverka vårt liv, alla de saker vi inte kommer kunna göra. Pengarna kommer inte finnas för att resa, unna oss saker, gifta oss. Allt det där som man drömt om.

2)
Gustaf har ett barn från ett tidigare förhållande. Jag har inte skrivit om honom med respekt för hans mamma. Jag skulle inte vilja att någon annan än jag själv skrev om Iris. Jag vill avgöra vad som lämnas ut om mitt barn och vill därför ge samma rättigheter till henne.
Det är inte soligt att vara en pusselfamilj. Det är snarare en konstant utmaning. Och givetvis är inget förälderns fel utan snarare bonusföräldern. Jag känner ofta att jag står med ena foten i Snövit. Vi får det knappt att fungera. Gustaf och jag är ofta i luven på varandra dessa dagar och kommunikationen är obefintlig. Vi är eniga i hur vi ska uppfostra Iris men Gustafs barn ska helst leva utan regler. Det ska vara kul att vara hos pappa. Jag förstår Gustaf men blir samtidigt så frustrerad. Detta tar mycket energi och skapar sprickor mellan Gustaf och mig.

3)
Jag har tappat kontakten med en stor del av min familj. Det är otroligt tungt att bära och jag har få att prata med. Jag tycker mest att det är synd för Iris. Jag kan inte förstå hur någon vill missa att vara en del av hennes liv. Hon är det mest fantastiska på den här planeten. Därför sårar det djupt att både hon och jag är människor som de kan avvara. Vi är några som de klarar sig utan.

4)
Jag lever med Ehler Danlos-syndrom. Tror inte att jag nämnt detta tidigare. Jag funderar mycket på detta just nu då det är ärftligt. Jag är otroligt orolig över att Iris ska drabbas. Det skulle kännas som om det var mitt fel. Jag är ganska säker på att jag skulle klandra migsjälv något oerhört.

Usch, detta var tungt att skriva. Jag vill verkligen lyfta vad Cecilia skrev om i sitt inlägg. Det är otroligt viktigt! Vi lever offentliga liv, vi väljer att dela med oss av nästan allt. Det är inte idag ens konstigt att vi bloggar och instagrammar från förlossningsrummet. Vi släpper in människor i våra liv - därför måste vi vara ärliga. Följ mitt exempel! Inspireras till att vara mer ärlig och öppen, det kan hjälpa både oss själva men även andra.


Dagens Iris

Jag har fått lite frågor kring Iris garderob. Om det är så att det bara finns flickiga och rosa kläder i den. Svar: Ja, nästan! Men det finns lite mer könsneutrala kläder också, tänkte låta dagens visa en mer neutral outfit! Se, jag kan! :)

Body från H&M
Byxa från Ellos
Strumpor från Lundmyr

Jag svarar gärna på era frågor så vad ni än undrar, skicka hit bara! :):)

Av Mikaela - 25 februari 2014 15:40

Äntligen!
Bokrean är här! En av mina favorittider på året. Eftersom att Grodan precis som jag älskar att läsa så klickade jag hem några böcker till henne.

- Kan du gissa vem jag är? Av: Anna Grandt-Nielsen
- Jag vill inte bli större. Av: Tony Ross
- Jag vill inte kamma mig. Av: Tony Ross
- Jag upptäcker världen: ord.
- 101 favoritord

Av Mikaela - 25 februari 2014 14:02

Det här med kärlek är underligt. Mest av allt känns det bara omöjligt stort. Visst, jag förstod under graviditeten att kärleken för Iris skulle vara stor men jag kunde aldrig ana hur stor. Iris får mitt hjärta att explodera. Varje leende, skratt, jollra de. Varje gång hon griper om mitt finger, håller om min hals, nyper i min näsa.
Dagligen förundras jag över hennes glädje och nyfikenhet. Hon skulle sluka hela världen i ett enda nafs om hon kunde. Jag är lyckligt lottad som får sitta i baksätet och studera hennes resa på nära håll.

Visst är det underbart ute nu när solen återvänt? Efter en härlig promenad blev vi alldeles varma. Så Grodan fick ligga på fällen och mysa lite i bara blöjan. Hur söt kan man bara vara? Jag har sån tur som får snusa på den där sötfian <3!

Nu är tackkorten skickade och framme så här får ni se hur fina de blev! :)

Dagens Iris

Klänning från Meandi
Linnebody från H&M
Byxa från Cubus
Strumpor från Cubus

Av Mikaela - 24 februari 2014 18:37

Efterlysning!

Min dotter är försvunnen, ersatt av en filt. Jag har nästan glömt hur hon ser ut för allt jag ser ett blommigt tyg... Visserligen en mjuk och gosig filt men jag föredrar mig myspysiga bebis alla dagar i veckan.

Hon kikar fram emellanåt och skrattar för glatta livet. Men sen försvinner hon snabbt igen och allt jag ser är den där filten.
Dottern är lätt besatt av tittut. Jag har aldrig varit särskilt bra på matematik. Därför kan jag inte ange i siffror hur många gånger jag ropar tittut, följt av dotterns glada illtjut, varje dag. Men det är väldigt många gånger.


Om någon ser min bebis får ni gärna höra av er snarast..

Signalement:
- ljust hår
- blå ögon
- liten trollnäsa
- äpplekider
- två tänder
- säkerligen klädd i rosa
- sötast i universum

Filten....

Dottern...

Av Mikaela - 24 februari 2014 12:30

Usch, haft en dålig helg så jag har inte haft någon som helst lust att blogga. Saker blir inte alltid som man tänkt sig. Att leva i en relation kan vara lika tröttande som berikande. Jag har turen att ha en väldigt fin sambo och vi är sällan oense. Därför tar det så mycket energi de få gånger man väl går i klinch. Men jag ska blogga ikapp med allt från födelsedagsfirande till melloflashcards.

Fredagskvällen var vi på kalas hos Emma. Mysigt, jag la upp en bild på Iris outfit men skrev inte varifrån. Klänning och hårband är från H&M och strumpbyxorna från Kappahl.
I lördags träffade Iris och jag Heléne och Hilma. Mysigt med promenad och bebisprat. Jag fick även bygelskyddet till Iris vagn. Heléne syr fina mössor, kolla in Bästismössa på Facebook. Så nu har Iris världens finaste bygelskydd som redan är både lekt med och smakat på. Mycket poppis! Otroligt välsytt och sååå fint.

Och sen var det då dags för melodifestivalen, igen. Sista deltävlingen, det var nu det skulle hända. Allt skulle vända!

1: Inledning...

Usch, lika tråkigt som innan... Snark Snark Snark. Vad pysslar manusförfattaren med egentligen? Nej, bara besviken! Varje vecka sitter jag och smådör under programmets första sju minuter. Sammanlagt kommer alltså melodifestivalen att ha snott 35 minuter av mitt liv till ingen nytta alls. Vilket slöseri....


2: bidrag 1. Blame It On The Disco, Alcazar

Man kan säga vad man vill om Alcazar. Det är så glittrigt att man får ont i ögonen. Så medryckande att man får nackont. Och så flörtigt att man mår illa. Men de är så proffsiga! Jag hoppas att deras discokula får åka till Danmark i vår!

3: bidrag 2. Fight Me If You Dare, I.D.A

Jaha...

4: bidrag 3. Hollow, Janet Leon

När en tjej som knappt kan sjunga ger sig på riktigt höga toner..
------> Huvudvärk.


5: bidrag 4. Raise Your Hands, Ammotrack
Killen i bur och tvångströja räckte inte som tufft bidrag iår utan ett rockband behövdes också. Ja, då var den kvoten fylld.

6: bidrag 5. Hela natten, Josef Johansson

Jag vet inte vad som är fel i mig men jag blev underligt berörd av den här låten. Med tanke på slutplaceringen höll inte övriga Sverige med men jag fylldes av en underbar känsla. Satt och mös och bara njöt. Finns det någon som känner som jag? Ja, förutom Josef själv då...

7: bidrag 6. Ta mig, Linda Bengtzing

Jag har varit pinsamt förtjust i hennes tidigare mellolåtar men nu blev det platt fall. Hon borde stannat hemma och sniffat bebis istället tycker jag!

Bidrag 8: 7. En himmelsk sång, Ellinore Holmer

Så fint att en tjej med Asperger vågar ställa upp i melodifestivalen. Starkt av henne. Inte det starkaste bidraget dock...

9: bidrag 8. Natural, Anton Ewald

Dans - check
Sång - check
Snyggt nummer - check

Ändå är jag helt oberörd. Bättre lycka i finalen Anton!

10: mellanakt

Vad gör Thomas Ledin där!? Har SVT fått slut på skämt? Att gå från Sean Banan till människor i guldiga sparkdräkter och sen till Ledin? Är han också ett skämt? Eller vad? Nej, jag begriper inte riktigt vad ni är ute efter SVT....

Nu har ju lyssnat till samtliga 32 bidrag och jag säger suck. Låt Alcazar vinna så blir allt bra sen. Behöver vi ens hålla finalen? Eller ja, Sean Banan har kanske någon ny dockteater som jag vill titta på. För låtarna är jag synnerligen ointresserad av.

Trösten som behövdes efter en mycket fattig melodifestival var den underbara måltid som Gustaf skämde bort mig med. Han gjorde egna pommes som han friterade och till det fläskytterfilé och bearnaisesås. Och ett glas rött såklart. Smasken!

Igår gjorde jag köttfärssåspuré till Iris som blev lunch idag. Hon tyckte om det! Jippi! Jag är en synnerligen stolt mamma just nu. För min dotter - hon kan faktiskt gapa!

Blir många Iris nu ;)!

Lördagens Iris

Body från H&M
Klänning från H&M
Byxa från Newbie
Strumpor från Lundmyr

Söndagens Iris

Body från H&M
Klänning från Pippi
Byxa från Newbie
Strumpor från H&M

Dagens Iris

Tröja från Noppies
Linnebody från H&M
Byxa från Noppies
Strumpor från Lundmyr

Ovido - Quiz & Flashcards