familjeniingenstans

Alla inlägg den 2 februari 2014

Av Mikaela - 2 februari 2014 16:18

För er som inte känner mig så bra.. Jag är en melodifestivalnörd utan dess like. Missar aldrig en sekund och använder mig av egna konstruerade poängsystem vilka jag för statisk utifrån. Denna statistik sitter i en pärm som bevis för flera år av melodifestivalnörderi.
Så igår var det ju dags. Jag vet inte om ni såg så för er som missade, här kommer lördagens melloflashcards.

1: Hela Malmöarena bränner flöjter och hatar Danmark lite. De tycker tydligen att fel låt vann förra året. Och ja, Danmark fick ju faktiskt bara vår tia. Sverige tyckte ju att den norska blondinen i en kondomtajt vit latexklänning skulle vunnit. Därför tycker nog jag att det ändå var tur att Danmark vann. Det är nämligen betydligt mer hälsosamt för Malmöpubliken att bränna träflöjter, klart besvärligare med latexklänningar.

2: bidrag 1. ?To the End?, YOHIO

Denna YOHIO, jag är fortfarande inte riktigt på det klara med vad han/hon/den är för något. Det känns som den försöker vara någon underlig korsning mellan After Dark, Ola Salo och Roger Pontare, lätt ogreppbart. Men jag saknar helt klart den bra låten och allt rosa från förra året. Skulle detta med nitar och allt svart vara lite mer häftigt? Nej, jag betvivlar att lite mörkare kajal och en nitjacka gör fäderna gladare om sonen kommer hem och säger: " pappa, jag vill vara som YOHIO."

3: bidrag 2. ?Aleo?, Mahan Moin

Detta bidrag finns alltid med, varje år. En intetsägande låt som framförs av en tjej som inte riktigt är tillräckligt bra för att få vara med egentligen. Det här är låten som alla glömmer bort, den som kommer nämnas sist när man talar om första deltävlingen. Sen har jag också lite svårt för ord som jag inte vet vad de betyder. Det blir liksom lite tomt. Aleo, kan för mig lika gärna vara Cloettas nya chokladkaka som namnet på IKEA's nya soffa. Så nej, vi glömmer detta!

4: bidrag 3. ?Bröder?, Linus Svenning

Här kom något oväntat! På scen står en tatuerad, piercad och skallig kille. Ja, tänk typen som skulle få många att utsökt tänka på Sverigedemokraterna. Denna kille har förlorat sin bror i en tragisk olycka och det är vad låten handlar om. Han mjölkar detta fullt ut genom bilder och texter på storskärm bakom. Jag tror inte att jag egentligen gillar det här men texten fastnar!

5: bidrag 4. ?Casanova?, Elisa Lindström

Här kom den, schlagern! Vi tänkte räkna klassiker som Elisa levererade. Och vilken jackpot! Hon stod på den belysta trappan, vind i håret, de bara och underligt glänsande benen var också på plats. Hon gjorde höftskjutet, tittade på sidan in i kameran och la vikten på ena höften i taget. Ja, 15 sekunder gav jag upp när jag insåg att Elisa gör allt som står i schlagerboken. Att dessutom lyckas inleda varje refräng med sex stycken woa woa woa ger bara bonuspoäng. Detta bidrag lämnade mig med känslan av att schlagerguden precis spytt över scenen. Känsliga tittare varnas!

6: bidrag 5. ?Bedroom?, Alvaro Estrella

Barnförbjudet! Tror jag i varje fall. Stackars Alvaro sjunger om hur han aldrig hinner till sovrummet utan fastnar i hallen, köket och på kaffebordet. Hmm, misstänker att han lider av samma syndrom som Magnus Uggla gjorde när han skrev 4 sekunder. I övrigt lämnade även detta bidrag mycket att önska för trots alla skriverier så hade Alvaro inte särskilt mycket gemensamt med varken Danny, Saade eller Anton Ewald...

7: bidrag 6. ?Songbird?, Ellen Benediktson

Nämen... Oj... En vacker låt som är framförd av en både skönsjungande och påklädd tjej... Högst ovanligt i dessa sammanhang. Mitt enda bekymmer här var om bidraget skulle uppfattas som lite tråkigt.

8: bidrag 7. ?Bygdens son?, Sylvester Schlegel

Trummisen från The ark. Där tog det slut med bra saker att säga om detta bidrag. Men det är kul med all konfetti som regnar i slutet också förstås.

9: bidrag 8. ?Survivor?, Helena Paparizou

Pampigt! Snygg klänning(om än för små trosor under), stark refräng och stiligt nummer. Jag blev nöjd tillslut. Om ni ska se ett bidrag från gårdagen så är det detta. Det säger inte mycket med tanke på konkurrensen men hittills är detta bästa bidraget!

10: programledarna gör en enkel med rolig grej när fel person hela tiden är bild och den som talar utanför. Smart! Allt måste inte vara överdrivet utan enkelt är ofta minst lika slående! Dagens varning är dock att ni måste utan omständigheter undvika webbansvarig Clara Henry(härdanefter kallad "kissitrosan"). Hon gjorde det mest pinsamma inhoppet i melodifestivalens historia. Ingen förstod skämten och INGEN absolut INGEN skrattade. Inte ens hennes kollegor verkade begripa vad hon gjorde där.

Överlag är jag riktigt besviken på första deltävlingen men det finns ju tre till som väl är!

Idag var vi på dopfest. Alla som döpts i området senaste året var bjudna. Det var ett fint initiativ och mässan leddes av Iris doppräst. Iris fick ett doplöv som vi ska hitta en passande plats för. Under mässan sjöng barnkören och samstämmigt jollrade Iris från kyrkbänken. Vi brukar ha sångstund här hemma om dagarna och då hjälper Iris mig genom att visa upp allehanda vokalljud. Denna talang ville hon även visa i kyrkan på hög volym!

En dagens såklart!

21. En grej som får mig att vilja vråla HIGH FIVE! i vardagen.

Träning! Just nu är jag så duktig! Har redan minskat en storlek och kan ha plagg som inte passade innan graviditeten! Så HIGH FIVE för mig!!!! Och mina rosa kläder från dagens styrke- och cykelpass! Yey!

Ovido - Quiz & Flashcards