familjeniingenstans

Alla inlägg under november 2013

Av Mikaela - 30 november 2013 13:14

Igår hände något mycket underligt. Jag fick några timmar med bebisfri tid. Emma kom med pizza på kvällen så vi åt när Gustaf kom från jobbet och sen åkte vi! Det var helkonstigt att pussa på Grodan och sen åka. Men det var på tiden - det är viktigt att Gustaf och Iris får egentid också.

Emma och jag åkte till försammlingshemmet och pyntade för glatta livet. Vi är inte riktigt klara med jag lägger ut ett litet smakprov!

Allt är väldigt rosa - precis som jag och Grodan vill ha det! Gustaf får se det live ikväll när vi kör dit med allt fika, vi får se exakt hur ont i ögonen han får ;)!

Jag längtade mycket efter Iris i bilen hem och Gustaf stod i fönstret och vänta - de hade saknat mig också. Jag hade pumpat ur en hel flaska så hon var inte hungrig men ledsen ändå. När jag tog henne satt hon och mös läääänge i min famn och småsnyftade. Gustaf var nog mest lättad över att jag kom - han hade haft en tuff sista halvtimme med mycket gråt från en otröstlig bebis.

Grodan har börjat förflytta sig - hon rullar flera varv för att komma dit hon vill - lite kul att hon har insett att det går att transportera sig på det viset. Och hon är mycket stolt över sigsjälv! Igår la jag henne i gymmet för att stunden senare ha henne under bordet - min tokstolla!

Just nu har jag fullt upp inför imorgon! Jag gör godis och ska strax ge mig i kast med tre tårtor. Ser fram emot morgondagen då jag äntligen får smaka alla godsaker jag gjort!

Av Mikaela - 26 november 2013 16:35

Jag älskar julen och min bästa stund på året är dagarna innan advent när det är tid för pynt. Så i helgen tog jag fram allt pynt och igår satte jag fart. Nu har Iris och jag pyntat i två dagar med paus för lek och mat. Så tänkte lägga upp lite bilder på resultatet. :)

Kök

Vardagsrum

Sovrum

Hall

Iris sover gott i vaggan och jag tänkte sitta lite i soffan och bara vara! :) trött efter att ha varit på fötterna med Grodan i sele i två dagar.

Av Mikaela - 24 november 2013 17:44

Gustag jobbar sent alla kvällar i veckan så det var mycket som skulle hinnas med denna söndag.
Jag började dagen med att göra 100- talet rosa mellanmålsbröd till dopet. Det var ett himla kavlande och knådande innan vi fick provsmaka lite. Vi hade först tänkt ha frallor på dopet men det blir så mycket kladd med smör och pålägg när man är så många. Då är dessa små rackare perfekta, kissrolls, redan färdigbredda! Underbart smidigt! (Och jag slipper fundera på hur vi skulle lyckas få rosa smörgåsmargarin och pålägg) :D

Iris sov väldigt bra inatt och jag med - så härligt att äntligen kunna sova igen! Blev dock väckt kring halv tre av Gustaf som gick och la sig. Han var så trött att han somnade rakt på Iris prasselbok - så mitt i natten börjar det prassla i hela sovrummet så fort han vände sig. Inte så poppis hos mig och Iris! Jag drog loss boken men då vände han på sig och började snarka istället. Hmm, vi får vara glada att han överlevde natten...

När Iris sov sitt eftermiddagspass gav jag mig i kast med att rota fram och plocka upp allt julpynt. Nu står allt i vardagsrummet i väntan på att pyntMikaela ska vakna imorgon! Jag hoppas att Iris också gillar att julpynta annars blir det jobbigt.
Gustaf han hade fullt upp han med. Han har suttit med bokföring, bytt däck på bilen och isolerat pannhuset. Vi ger oss själva en klapp på axeln för att vi har varit så produktiva.
Iris och jag har precis duschat - något vi börjat med senaste veckan. Helmysigt! <3

Av Mikaela - 23 november 2013 14:31

Jag tycker att det är så mysigt att vara hemma med Iris. Hur jag än försöker så kan jag inte komma på ett bättre sätt att fördriva dagarna :). Det är ännu mysigare nu när hon är lite mer med :). Vi leker och busar, jag har även börjat med lite rutiner på detta :) vi har både daglig sångstund och lässtund. Iris älskar detta! :). Och lässtunden kvalar nog in som min favoritstund på hela dagen!

Igår blev jag äntligen färdig med det sista julkorten! Det har varit lite av ett evighetsprojekt vid sidan av dopförberedelser och bebismys. Så idag när Iris sov sitt förmiddagspass så satte jag mig inte och pysslade utan plockade fram julpyntet. Veckoslutet är vikt åt dopet så för att ha huset färdigpyntat tills advent så får jag tjuvstarta lite redan imorgon! :) Inte mig emot - jag är en riktig julfanatiker!

Vi började dagen med att veckohandla och passade på att införskaffa de sista dopdetaljerna och de sista ingredienserna till dopbaket! Nu kan jag snart checka av sista punken på min planeringstavla!

Grodan sov bra inatt också så jag har äntligen kunnat sova ikapp lite så känner mig nästan som en ny människa! :)
Nu ska jag passa på att gå igenom julsakerna innan Iris vaknar och sen är det hockey :)

Av Mikaela - 21 november 2013 17:51

Såhär söt är Grodan när hon har ont i munnen ... Då kan hon inte sova någonstans förutom på mina ben.. Min lilla sötnos <3

Av Mikaela - 21 november 2013 16:29

Igår var en bra dag! Jag har varit väldigt stressad inför dopet, hur jag ska hinna med allt, hur lokalen ser ut och när vi får tillgång till den. Men igår kom Emma förbi och vi passade på att åka förbi försammlingshemmet. Flera kilon lättare blev mina steg efter det! Allt finns i lokalen och vi får nyckeln redan på onsdag. Emma har dessutom lovat att hjälpa mig med att göra iordning lokalen helt dagen innan - vad skulle jag göra utan henne? Man bara undrar ;)! Väldigt skönt att kunna släppa den biten.
Jag blev klar med sista dekorationen idag så ytterligare en sak att checka av!
Fotodekorationer
Placerkort
Vikta servetter
Barnvagnsaskar
Ljuslyktor
Gästboken
Konfetti
Ballonger

Check! Check! Check! :)

Det som är kvar nu är lite bakning. Alla kakor/bullar är klara, gjorde sista omgången prinsesspepparkakor idag. :) nu ska jag bara baka mellanbullsbröd och tårtor. Bröden gör jag i helgen och tårtorna dagen innan dopet. Känns så skönt att äntligen känna att jag har koll på läget! :)

Iris sov bra inatt - hon åt en gång på natten och tidig morgon. Äntligen fick jag sova längre än 1 timma i sträck. Sen har hon haft en jobbig dag idag, tanden bråkar med henne, hon har väldigt ont i munnen och dreglar ett nytt världshav. Grodan har varit konstig i magen idag också, bajsat 4 gånger och grönt/slemmigt. Hon har inte ont i magen men är märkbart gnällig :/. Stackars prinsessan <3

Idag är en speciell dag! För precis 1 år sedan efter 4 test förstod vi att vi väntade en fin prinsessa. Helt sjukt att ett helt år har passerat. :) måste erkänna att jag saknar magen lite även om inget går upp mot att hålla min underbara dotter i famnen <3!

Av Mikaela - 18 november 2013 18:22

I helgen har vi haft fullt upp. I lördags var vi på julmarknad, Iris hängde i selen och charmade världen medans Gustaf och jag bara mös <3 De stunderna är guld värda :). Innan marknaden hade vi ägnat förmiddagen åt att försöka fixa Gustafs dator. Han fick in ett virus i fredags som nu slagit ut samtliga funktioner på datorn och vi lyckas inte fixa det. Så om någon vet vad man gör när datorn attackeras av 'antivirus security PRO' så tar vi tacksamt emot tips. Vi kan inte använda nätet eller starta i felsäkert läge vilket ställer till en del.
Igår satt vi med papper i företaget nästan hela dagen det är nämligen så att Gustaf börjar nytt jobb imorgon <3 han ska börja som ansvarig för trädgård på Blomsterlandet i Linköping. Riktigt kul! <3
I helgen har jag även prickat av fler dopbestyr; servetter är vikta, barnvagnarna är vikta, två satser kakor till och pappersduk är införskaffad. Känns skönt att jag börjar bli klar - bara två veckor kvar nu :)!

Idag blir vår fina prinsessa 4 månader. :) helt sjukt så fort tiden går <3 jag hinner knappt med i hennes utveckling!
Vi var förbi Emma och pratade av oss i eftermiddags - Iris jollrade för fullt så vi knappt fick en syl i vädret. :)
Efter det åkte vi till BVC för 4-månaderskontroll. BVC-tanten kommenterade hur väldigt tidig Iris är motoriskt. Inte fel att sakta ner lite ;) hon är lite knäpp vår groda <3 hon kände även på Iris kommande tand. Den hoppas vi bryter igenom snart - inte roligt med ont i munnen på Iris <3. Trollets kurva pekar fortfarande rakt upp - hon har inte börjat plana ut än.
Längd: 64,5
Vikt: 6325 g

Av Mikaela - 15 november 2013 18:35

Jag har varit stressad över allt jag ska hinna med innan dopet så idag bestämde jag mig för att börja baka. Det blev en riktigt produktiv dag.
2 satser krämbullar
1 sats kolakakor
1 sats nobless/dumlegömmor

Dopet har ett rosa tema där jag bestämt att allt ska vara rosa så även fikat. Därför har en flaska karamellfärg varit min bästa vän idag. Iris har varit med och bakat och bevakat det rosa baket med stora ögon.

Jag är nu också helt klar med gästboken! Ytterligare en sak att stryka från listan.

Nu lagar Gustaf fylld lax och hasselbackspotatis som vi ska äta till idol och sen blir det fotboll ikväll. Det kommer nog slinka ner något glas vin också - vi har lite att fira... Återkommer till detta :)!

Imorgon ska vi åka på julmarknad på Ekenäs slott om vädret tillåter - mysigt <3

Det är en tand på gång hos Grodan - den syns nu tydligt och är precis påväg igenom. Höger framtand nertill är det som mina bröst snart blir bekant med - hjälp!
Sista veckan har Iris börjat sova riktigt dåligt på natten, hon vaknar varje timma och småtuttar. Jag har fortfarande inte sovit bra sedan andningsuppehållet så nu har jag tre veckors tappad sömn - gäsp! Och nu börjar det märkas - jag känner mig trött och sliten :/.

Presentation


I landet Ingenstans har det flyttat in en prinsessa! Iris föddes 2013/07/18 och här kan du läsa om vår lilla familj, Prinsessan Iris och hennes två undersåtar!

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Gästbok

Undrar ni något? Våga fråga!

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards