familjeniingenstans

Alla inlägg under augusti 2013

Av Mikaela - 29 augusti 2013 15:44

Iris min stolthet i livet skulle på ultraljudsundersökning av höfterna idag. För trots att fyra(!) innan har sagt att höfterna är ok så skickas vi bara vidare på fler undersökningar. Bara för att jag har legat i skena och för min EDS. Suck!
Så idag åkte vi till US för att göra en ultraljudsundersökning och in kommer en ansvarig läkare från ortopeden. Denna läkare har undersökt mina höfter för ett antal år sedan. Jag är väldigt överrörlig i ena höften och då undersökte vi om det var möjligt att minska detta kirurgiskt för att underlätta. Rörande läkare var då väldigt kall och opersonlig varpå han fällde de bevingade orden:
"Man ska inte vara rädd att ta till kniven, Mikaela". Och detta monster skulle nu undersöka min lilla, söta bebis. Hmm. Iris, min fina prinsessa kände mitt ogillande för det sista hon gör innan undersökningen var färdig var att bajsa ner läkarn. You go mammas sessa! <3

Undersökningen visade till alla 3(!) läkarnas förvåning att höfterna är helt normala. Varpå de börjar mala och mala om skena och EDS - slutligen säger den nerbajsade tuppen i hönshuset:
"Det är nog bäst om ni kommer tillbaka när hon är 6 månader så tar vi lite röntgenbilder av höfterna, för att vara helt säkra." Skjut mig! säger jag bara. :p!

Av Mikaela - 28 augusti 2013 15:37

Hjälp vad mycket bilder någon här hemma tar på prinsessan. Hon är en och en halv månad och snittar kanske 100 bilder om dagen. Hmm.

Idag fick jag för mig att sortera och framkalla bilder. Inte helt enkelt. Vi har kanske 40 bilder per pose/leende/gäspning/skrik/situation, hur väljer man? :) hon är för underbar helt enkelt. Jag lyckades få ner antalet till 232 bilder och sen några extra förstoringar som jag tänkte klä varje liten vrå med här hemma. Kunde även äntligen välja ut vilken bild jag ska skicka med tackkorten som jag gjorde innan Grodan föddes. Jag är mycket nöjd över att ha korten färdigpysslade, det hade jag aldrig hunnit med nu :).

Av Mikaela - 24 augusti 2013 17:50

Nu har vi äntligen fått internet hemma! Vi bor på landet - långt ut på landet. Så långt ut att det knappt finns täckning här, det har resulterat i inget internet i varken dator eller telefon. Men i veckan kom äntligen ett sms från Tyfon - att vår fiber nu var aktiv! Yey! Så idag var vi och hämtade ut en rauter och nu är allt igång. Jag vet inte om det är min långa internetfrånvaro som gör det men jisses så fort det går! :)

I natt var första natten som Iris inte sov. Hon bajsade inte igår och det har stört henne hela natten. Gustaf somnade på soffan igårkväll så jag lät honom sova där. Han är så trött efter jobbet så jag ville inte att mina och Iris vankanden/ätpauser/sångstunder skulle störa honom. Iris och jag har sovit knappa 40 minuter i sträck för att vara vakna minst lika länge. Men hon är tapper vår prinsessa för samtidigt som hon har ont i magen så charmar hon för fullt. Det är så härligt nu när hon har börjat le och ge respons. Visserligen är leendena sparsamt utdelade - bara till mamma. Vilket retar pappa Gustaf rejält ;) men om han kikar över min axel kan han ju låtsas att solstrålen skiner mot honom!

Vi började dagen med att handla på City Gross. De säljer ut storpack med Pampersblöjor nu. 80 blöjor för 95:-. Vi har köpt tre storpack hittils - man får bara köpa två åt gången men ett bra tips till familjer med blöjhulliganer! :) efter det bar det hemåt. Och snart ska vi tända grillen, tänkte även unna mig ett glas vin till kvällen. Härligt!

Min vikt går stadigt neråt - tappar hela tiden mot vad jag vägde innan Iris. Men det går lite för fort, känner att huden hänger lite så ska börja träna lite smått för att fixa till det. Jag ska ärligt säga att jag helt avsaknar karaktär för viktminskning egentligen. Jag är alldeles för förtjust i läsk och sötsaker för att kunna tappa kilon. Men min underbara dotter hjälper mig här. Dels genom amningen men även då hon får ont i magen av socker och kolsyra. Därför äter jag inget sött och dricker bara vatten. En rejäl omställning men vad gör man inte för världens finaste <3!

Min lilla sötnos är av naturen precis som jag en magsovare. Detta ställer till det då små söta bebisar inte ska göra det. Men hon vill verkligen inte ligga på rygg :/. Jag försöker stötta upp med filtar och kuddar så att hon inte vänder över på mage när hon ligger på sidan men hennes envis slår alla mina försök.

BVC

Av Mikaela - 20 augusti 2013 17:54

Iris växer otroligt snabbt. Hon är redan 56 cm lång vår prinsessa <3 och hon väger nu 4155 gram. Inte klokt vad fort det går. Tänk att hon vuxit 6 cm på en månad :).
Hon fick även komplimang för hur mes hon är i blick och så - riktigt roligt! Hon är så duktig vår tös <3!

Efter BVC åkte vi till Tornby för att köpa en födelsedagspresent till kusin Alma som fyller två år nu i helgen. Iris och Gustaf var måttligt intresserade men jag blev galet lycklig av alla rosa tjejgrejer som finna - det blir roligt när Iris blir lite större. En fin present inhandlades men inget kort. Jag är lätt besatt av kort och tycker att det är nästan viktigare än presenten ;). Blev väldigt besviken över de tråkiga korten som fanns på Toys och Sagoland. Det blir att fixa ett kort imorgon istället. Då ska jag och Iris prova att åka buss hemifrån och åka in till stan och träffa bästa Emma. Iris blivande gudmor och min bästa vän <3, hon har varit saknad i sommar när hon varit i Emmaboda och jobbat. Skönt att hon är tillbaka :)!

Av Mikaela - 19 augusti 2013 14:10

Det har varit en mycket händelserik helg för vår lilla prinsessa. På lördagsmorgonen steg vi upp tidigt för att äta och klä på oss. Gustaf skulle jobba så jag och Iris skulle ta pendeln till Motala för att hälsa på mormor. Jag hade varit noga med att packa och fälla ihop vagn kvällen innan så att allt skulle flyta på. Väl på tåget fick Iris för sig att äta - trots att hon hade ätit rejält innan vi åkte. Så nu har vi provat att amma på Östergötapendeln.

Mormor mötte oss på perrongen och vi gick en liten promenad innan vi begav oss hem till dem. Där blev vi bortskämda hela dagen. Iris med mycket mys och komplimanger och jag med god mat. En måltid som jag fick avsluta med båda händer och utan en Groda i famnen - en klart ny upplevelse :). Iris båda morbröder ville hålla henne. Ludvig, 10 år, har Aspergers och han har vanligtvis lite svårt att visa känslor men han är helförtjust i Iris vilket är väldigt roligt att se. Han säger själv att han vill ha 1000 bebisar, vi får väl se. Wilmer, 9 år, höll henne för första gången i lördags. Vi försökte en gång tidigare men då började Iris gråta och Wilmer blev förskräckt. Men nu vågade han, under förutsättningen att hon sov. Det gick som väl var bra denna gång! :)

Hela dagen i Motala var Iris gasig men kunde inte bajsa. Vi kämpade hårt för det men inget hände. Så vi fick lämna mormors hus utan att ha levererat. Vi fick fint sällskap till station av mormor, Ludde, Wille och Inez. Iris åt en slurk på station och sen steg vi på tåget. Dryga tre minuter fyller min då mycket nöjda dotter hela blöjan. Och vagnen förstärkte ljudet så det kändes som om hela vagnen hörde braket, väggarna vibrerade. Så ett snabbt byte i liggvagnen samtidigt som de stackars medpassagerarna rynkade på sina näsor. Men Iris var mycket nöjd! :)

Igår blev Iris 1 månad :). Jag är så stolt över henne. Hon växer och utvecklas hela tiden. Jag förstår inte hur vi kunde få något så underbart <3. Hon har börjat vara riktigt aktiv, ler, ger respons och hon börjar bli stadig i nacken. På tisdag ska vi till BVC och det blir spännande att se hur mycket hon har vuxit på de här två veckorna. :) Det känns som en hel del - kläderna i storlek 50 börjar bli för små så jag ska ägna veckan åt att fota och lägga ut auktioner på tradera. Det ska jag även göra med alla mammakläder - för nu är vi klara med cirkustälten. ;)

Jag har kopplat samman Grodans gaser med kolsyra så det blir att hålla uppe med sånt också. Och jag som älskar läsk. Suck! Men det är nog bra för min viktnedgång. Det går riktigt bra hittills. Har redan tappat flera kilon mot min vikt innan Iris bosatte sig i magen <3.

Av Mikaela - 16 augusti 2013 11:57

Igår blev vår lilla prinsessa 4 veckor och på söndag har första månaden passerat. Oj!
Hon växer så fort vår tös<3, nu börjar storlek 50 bli för litet :). Igår var moster Jonna här nästan hela dagen. Det var mysigt, hon har jobbat mycket i sommar så det har inte blivit av att ses så mycket tyvärr. Men nu hade vi en härlig tjejdag :) och Iris fick vara med om sitt första tjejsnack. Vi åt hemmalagad pizza och fikade, sen hann vi även med en liten promenad för Iris hade svårt att komma till ro. Då passade vi på att hämta posten och där låg två roliga saker. Registerutdraget från Skatteverket där det nu är bestämt att Grodan heter:
Iris Maria Mikaela Leijonmarck.
I brevlådan låg även ett paket till Iris från mammas morbror med familj - supersöta kläder och ett fint kort. Stort tack! :)

Gustaf jobbade sent igår så Iris och jag var ensamma på kvällen. Det blev att titta på friidrott och mys i soffan. Idag ska vi bara ta det lugnt och lata oss. Och imorgon ska vi ut på äventyr. Iris och jag ska ta pendeln till Motala där mormor ska vänta på perrongen. Vi får hoppas att det fungerar bra :)!

[Bild]

Av Mikaela - 15 augusti 2013 06:32

Vår bil är äntligen lagad! Igår kom Gustaf hemkörandes med Volvon <3! Så himla skönt att kunna åka tillsammans igen och med komfort till skillnad från skumpiga arbetsbilar. Verkstaden har nu bytt både slavcylinder och koppling, vi håller tummarna för att inget mer går sönder nu.

Vi packade in Iris i bilen och åkte till ortopeden. Jag låg i skena när jag föddes så de vill gå igenom Grodans höftleder extra noga. På BB's rutinundersökning var allt bra och gårdagens läkare kände inte heller något konstigt. Men för att vara helt på säkra sidan ska vi även få tid för ett ultraljud där de kollar på hennes höfter. Det känns bra att de gör en så grundlig koll med tanke på mina problem kring just höftleden.

Efter det så åkte vi till Babyproffsen, vi köpte en blöjhink där som "kapslar" in blöjorna styckvis i plast för att motverka lukt. Nu var det dags att köpa ny plast. Hjälp vad de kan ta betalt! 300 :- för tre omgångar plast till hinken. Sen blir man lite frustrerad när man kommer hem och plasten inte passar! Jag såg i butiken att deras refil var av ett annat märke än hinken, men samtidigt den enda extraplast de hade. Så jag frågade en halvt förvirrad kassörska om de !Helt säkert! passade ihop. Javisst gör de det! fick jag till svar. Men ändå!, väl hemma så är refilinsatsen för liten vilket gör så att snurrfunktionen i hinken inte fungerar - så nu måste jag snurra på hela plastinsatsen istället. Suck! Så om någon vet en butik som säljer rätt refil till "Tommee Tippee's Sangenic blöjhink", lämna gärna en kommentar!

På Babyproffsen köpte vi även solskydd till bilen. Jag har valt i stort sätt allt till Iris och därför är det mesta rosa/prinsessigt/fjärilsdekorerat så därför hade jag lovat Gustaf att han skulle få välja solskydd till bilen. Trots att jag visste att de skulle bli blå med ett lejon och LHC på. Men vad gör man inte för kärleken. ;) Dock så har Gustaf en väldigt lång startsträcka när det kommer till att ordna sådana saker. Och eftersom att jag är trött på att hänga filtar i bilrutan så köpte jag "tillfälliga" solskydda. De är illrosa med Disneyprinsessorna på. Vi får väl se hur långvariga de blir. Misstänker att det är mycket möjligt att Gustaf nu får bråttom att ordna "rätt solskydd". Jag vet inte vad kollegorna eller vännerna säger när han kommer åkande med Ariel, Belle och Tiana. Det kan bli ett hårt slag för manligheten. :D

Vi handlar på City Gross, konsekvent och troget. Det är ändå lite svårt att motivera en biltur från Linköping till Mantorp och sen hem till Vikingstad när Babyproffsen praktisk taget ligger och kramas med Maxis parkering. Därför slog vi på stort och veckohandlade där - ett stort misstag. Vi hittade ingenting så allt tog minst dubbelt så lång tid. Jag skriver vår shoppinglista efter hur saker är placerade på City Gross, smidigt? Absolut! Men tråkigt nog har inte de båda butikerna samarbetat så placeringarna stämmer inte. Vi sprang runt som två galningar - Gustag med kundvagn och skötväska och jag med Iris i bärselen och listan i högsta hugg. Det måste ha varit en syn.

Sedan Iris kom har vi skött oss med maten - ingen skräpmat på fyra veckor och allt är lagat. Men efter paniken på Maxi så var vi båda helt slut och beställde pizza. När jag var inne på pizzerian och hämtade maten blev Iris akuthungrig och skrek som en galning i bilen. Och för första gång kom det tårar när hon grät - eller snarare, de sprutade tårar i sann Divastil. Hon har potential till att bli en framtida dramaqueen vår prinsessa. Det blev till att amma i baksätet innan vi kunde åka hem till Ingenstans och äta.

Iris har blivit en kopiös mammagris. Hon måste ha kroppskontakt med mig - då är hon hur lugn som helst. Hon kan på en sekund gå från att ha skrikit för full hals till att vara hur nöjd som helst om hon får ligga och krama min arm. Tokunge <3! Man kan heller inte gå Iris nöjd om hon är otröstlig utan då vill hon ligga i min och Gustafs säng. Där ska vi ligga ansikte mot ansikte och "prata lite" och då blir hon som solen själv. Dessa grejer fungerar bara med mig vilket kan vara lite jobbigt. Vore skönt om Gustaf fick trösta också men Iris vill känna mjölkångor och mammalukt när hon är på dåligt humör - vår lilla men mycket bestämda prinsessa <3.

[Bild]

Av Mikaela - 12 augusti 2013 21:04

Så var helgen förbi igen. Det säger bara swisch numera. Gustaf har varit ledig i helgen så jag och Iris har varit synnerligen nöjda. Det är härligt när vi har våra familjedagar <3.

I fredags var vi med i Corren så på lördagsmorgonen gick vi till brevlådan och hämtade tidningen för att beundra oss själva. Nu sitter vi fint på kylskåpet :)! Efter promenaden så bakade jag och Iris muffins samtidigt som Gustaf jobbade ute. På eftermiddagen kom min familj och hälsade på - de hade varit i Linköping och stannade till här på vägen hem. Iris är redan nu synnerligen bortskämd :). Nu hade de med sig en ursöt bodysuit från småfolk - rosa med katter och fina röda strumpor från Lundmyr "älskling". Misstänker att framförallt mormor gillar att Grodan blev en liten tös <3. Grodans föräldrar blev också bortskämda med godsaker som blev härligt lördagsmys när Iris sov.

Efter att vi sagt hejdå till hela Motalagänget satte vi Iris i bärselen och gick ut på en till promenad. Jag har tänkt passa på att tappa vikt nu efter graviditeten - har redan tappat alla gravidkilon så nu ska bara andra pluskilon bort också. Därför blir det en hel del promenader just nu.

Det är så mysigt nu när det alltmer börjar sjunka in att Iris faktiskt ska vara här, att hon är vår och att ingen kan komma och hämta henne. Jag är helt förälskad i min lilla prinsessa, kan inte se mig mätt på henne. Nu börjar vi mer se likheter oss emellan vilket är fantastiskt härligt/kul.
Precis som sin pappa har Iris; långa fötter och fingrar, inga örsnibbar, avlångt ansikte och samma form på läpparna. Precis som sin mamma har Iris; mycket hår, en näsa som petar uppåt, samma ögonform och en djup smilgrop i höger kind. Grodan är verkligen vår <3

[Bild]

Övrigt har helgen bjudit på mycket friidrott, mys och åskväder.
Idag har Iris och jag haft en slappdag - inget städ och stök. Det enda nyttiga är att vi skrivit handlingslista för imorgon ska vi äntligen få vår bil tillbaka så det blir en tur inåt Linköping. Vi ska veckohandla och gå in på babyproffsen och köpa plastrefil till blöjhinken. Men nu ska vi sova :)!

Presentation


I landet Ingenstans har det flyttat in en prinsessa! Iris föddes 2013/07/18 och här kan du läsa om vår lilla familj, Prinsessan Iris och hennes två undersåtar!

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Gästbok

Undrar ni något? Våga fråga!

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards