familjeniingenstans

Alla inlägg under september 2013

Av Mikaela - 30 september 2013 08:20

Helgen svepte förbi fort tyckte jag. Gustaf jobbade i lördags så Iris och jag satte oss med lite dopbestyr. Vi har köpt dekorationer till lokal och en väldigt vacker dopklänning i spets. Sen har jag även börjat med ett litet pysselprojekt inför dopet. Jag ska göra en klippbok/gästbok med bilder från Iris första månader och däri kommer gästerna att få svara på några frågor. Jag har tänkt ha med följande frågor:

så här känner jag dig:
mitt första minne av dig:
beskriv mig med tre ord:
det här tror jag du kommer bli när du blir stor:
bästa rådet för framtiden:
det här gav jag dig i dop present:
några ord från mig till dig:

Jag tror att det kan bli roligt både för gästerna att titta i albumet men även för Iris att ha de små meddelandena i framtiden.

Igår var vi och köpte tak till övervåningen, kändes riktigt skönt att se att något faktiskt händer. Byggandet har stått lite still p.g.a tid och ekonomi men nu är vi igång igen - Gustaf arbetade på huset i stort sett hela gårdagen. Jag längtar till Iris rum är klart så att jag kan välja tapet och börja inreda <3 mycket rosa och prinsesstema givetvis! :)

Iris har börjat skippa sina småsov vilket gör att hon sover riktigt bra på natten nu. Hon äter en gång och övrigt sover hon som en däckad. Hon sover i vaggan första delen av natten och efter nattmålet så samsover vi. Hon är så nöjd när hon får sova mage mot mage med mig. Framförallt är det mysigt när hon vaknar för hon har världens bästa morgonhumör. <3

För varje dag som går så får vi mer och mer respons från Grodan. Det är underbart härligt att se hur hon ler med hela ansiktet. Och hur hon sprattlar med hela kroppen när hon blir glad. Vilket hon är i stort sätt hela tiden, jag tror inte att hon vet hur man är ledsen mitt lilla charmtroll <3. Sista veckan har hon börjat med hysteriska glädjetjut när hon är glad - myspys <3!

Av Mikaela - 27 september 2013 07:46

Så var födelsedagen förbi - den smög på mig lite i år. Jag brukar längta/vänta och bygga upp förväntningar men nu... Nada! Vet inte om det har att göra med en synnerligen misslyckad födelsedag förra året men det är gammalt nu.

Dagen flöt på i sakta mak och Iris och jag pillade lite med våra vanliga rutiner. Gustaf kom hem sent från jobbet så det blev inte så mycket firande men jag fick en fin födelsedagsmiddag. Han hade marinerat revben innan han åkte på morgonen som han grillade, till fick jag potatisgratäng och hallomiost - supergott! <3

Till maten fick jag fina presenter <3, en otroligt fin bukett blommor och ett kort - jag ska få gå på Melissa Horn! Wiieee! Jag skulle gått förra sommarn i Norrköping men då ställdes den spelningen in så nu gör vi ett nytt försök. Fick två biljetter så får se vem som blir mitt sällskap, musiken faller inte direkt Gustaf i smaken nämligen. Så det blir ett bra tillfälle för honom att få lite egentid med prinsessan <3.

Jag fick fina underkläder från Triumph också men ingen bild på dem - inte helt lämpliga för bloggen ;)! Med underkläderna följde en massageolja - jag var lovad en ordentlig födelsedagsmassage men Gustaf somnade i soffan. Nejdå, romantiken är inte död! ;) haha, det får bli till helgen istället.

Växjöfolket vill att jag önskar mig något .. Vi ska neråt i början av oktober så blir firad då. Men hjälp vad svårt det är att tänka på sig själv.. Hmm, tur jag har ett tag på mig ;)!

Kan ju inte skriva ett inlägg utan att nämna Grodan(!), hon hade ont i magen igår så var inte på sitt bästa humör. Men visst hann vi ändå med vår sedvanliga fotostund på fällen!

Hon är riktigt stark i nacken nu. När hon ligger på fällen så lyfter hon huvudet från sida till sida och jag klickar för fullt med kameran. Passade även på att filma en snutt igår när hon "pratar". Jag vände på kameran så att Iris såg sig själv samtidigt som jag filmade henne. Hon är helt klar egenkär min dotter. De största leendena och glädjetjuten ger hon nämligen till just det - sig själv! :D

Hon börjat bli riktigt duktig på att sova själv under dagarna och nya grejen är att sova under mina kläder. Det började som en slump när hon somnade bredvid en av mina stickade koftor och nu drar hon själv kläderna över huvudet och blir vrålarg om jag lyfter på dem. Haha!

Igår skickade vi äntligen ut de kombinerade tackkorten/dopinbjudningarna. Jag hade tänkt att Iris skulle få ha min gamla dopklänning, flera i min släkt är döpt i samma men den var inte fin längre. Så nu spenderar jag mycket tid åt att hitta en fin dopklänning :). Blir att fortsätta med det idag!

Av Mikaela - 25 september 2013 09:58

Igår var det dags för min efterkontroll hos Kvinnohälsan så upp och iväg till Linköping var morgonplanen. Gustaf gick en promenad med Iris så att jag fick göra besöket utan att hon pockade på min uppmärksamhet vilket var skönt. Det var första fången jag var utan henne längre än ett toalettbesök och det kändes konstigt tomt. Kontrollen gick bra och passade även på att ta cellprov när man ändå blir 23 och allt. Min mens kom tillbaka två veckor efter snittet och har varit regelbunden, var tredje vecka, sedan dess. Trodde att jag skulle få slippa den eftersom att jag helammar men tji fick jag. Vi pratade även om preventivmedel och jag ska fundera på en eventuell spiral. Under graviditeten var jag ganska nedstämd och vi hade det tufft med saker kring min sambo så jag gick på samtalsstöd vilket hjälpte mig otroligt mycket. Det är så skönt att få lätta hjärtat till någon helt utomstående, där jag får säga precis hur jag känner även de saker som inte är "politisk korrekt". Sedan Iris kom har jag gått som i ett lyckorus och känt mig bättre. Men igår fick jag återigen för hög poäng på deras "skala" så jag ska få fortsätta med att prata. Jag använder Iris lite som ett lyckopiller - sålänge jag fokuserar på henne är jag genomglad och behöver inte tänka på problemen. Men det håller väl inte i längden antar jag. Samtidigt är det svårt att inte bli varm i hela kroppen och le från öra till öra när jag ser på min fantastiska dotter. <3

Efter besöket åkte vi och träffade Stefanie och Alice. Jag och Stefanie lärde känna varandra via ett forum på nätet under graviditeten och har haft kontakt sedan dess. Det har varit skönt att dels ha någon att ventilera graviditeten med och nu även livet som nybliven mamma. Stefanie fick sin dotter, Alice, två dagar innan vi fick Iris så det är extra roligt eftersom att de är så jämna i ålder.
Igår var första gången som prinsessorna träffades. Det var en supermysig dag. Sötnosarna fick ligga bredvid varandra när vi skulle ta kort och Iris var väldigt intresserad av Alice öra och att använda henne som fotpall. Iris använder mig som fotpall både i sängen och i soffan så jag tror att det är ett bra tecken från hennes sida. Det såg så sött ut när de låg och fäktades bredvid varandra. Värme mammahjärtat samtidigt som jag skratta så att jag nästan grät. Iris på jakt efter Alice och Alice fäktade för att bli fri från Iris armar och ben - underbart <3. Jag hoppas att det blir en ny chans att träffas snart igen!

Iris spanar in Alice!

Åh, vilket spännande öra jag ser där!

Alice föser undan armen och Iris närmar sig med benen istället! :D

Upp med ena benet och fram med handen igen ;)!

... Och så andra benet också! :D



Så underbart att se <3
Igår fick vi även bekräftelse på datum av prästen för Iris dop. Det blir första advent <3 det sammanfaller med Gustaf födelsedag så de får dela på dagen :) jag hoppas på snö för tror att det blir perfekt med ett adventsdop :) jag som älskar juletid mest i hela världen ;)!
När vi kom hem på kvällen så badade vi Iris och sen la vi oss tidigt. Man blir trött efter en händelserik dag!

Av Mikaela - 22 september 2013 06:55

De två senaste dagarna har varit riktigt intensiva, inte mycket hemmatid för Grodan.

I fredags gick startskottet tidigt - vi bakade en kladdkaka och tog en liten promenad sen kom Emma ut och fikade med oss. Sen stal vi bilsjuts av Emma in till stan där vi passade på att äta lunch med henne också. Iris förvånade med att sova i stillastående vagn så jag fick äta varm mat samtidigt som Emma, hon behövde inte ens dela åt mig. Riktigt trevligt. Grodan började röra sig i vagnen så vi lämnade av Emma vid frisören och letade efter en bra matplats till Iris. Vi satte oss i Filbytergallerian - där finns det bänkar och är ganska lugnt. Så Iris kunde amma ordentligt från båda brösten innan hon nöjd somnade i vagnen igen.

Sen gick vi till en speciell fikaträff. När jag var 13 så mejlade jag med en flicka från Kina och nu var hon och en väninna på besök i Sverige. De bor hos mina bonusfarföräldrar så vi gick träffa dem också. Det var väldigt spännande måste jag säga. Iris fick ett otroligt vackert kinesiskt halsband , en amulett för lycka i livet som de enligt tradition ger till nyfödda i Kina.

Iris blev även bortskämd av Barbro och Åke. Hon sov så snällt i vagnen, vaknade till lite för att sedan somna igen. Iris brukar inte tycka om att sova i en stillastående vagn så att hon gjorde det två gånger på en dag var väldigt otippat. När hon var vaken passade vi på att langa runt henne innan hon tryggt somnade om hos Barbro igen.

Iris hos min brevvän, Emma.

Emmas väninna, Alma.

På kvällen tittade vi lite på Idol och la oss tidigt.
Igår vaknade jag av väckarklockan, ett ovanligt fenomen nu när jag är mammaledig. Upp och mata och sen packa in i bilen och iväg till tåget. Dags för en tripp till familjen - jag har längtat hela veckan! Mormor mötte Grodan på perrongen och sen gick vi till stan för en fika. Jag misstänker starkt att Grodan gjorde av med alla snälla bebispiller i fredags för hjälp(!).. Jag tror att samtliga andra cafegäster ville slänga ut oss med huvudet före. Grodan bajsade två gånger och däremellan var hon ledsen och åt om vartannat. Min underbara räkmacka som mamma köpte låg orörd på tallriken. Men jag hann kasta i mig den innan vi flög ut från fiket. Poäng till mig! Lustigt nog så somnade Grodan direkt och sov riktigt länge - även efter att vagnen stannat hemma hos mormor.

Jag fick en fin överraskning av mamma och Mårten. Till min födelsedag så får jag ett evenemang i vår efter egna önskemål. Både Jesus Christ Superstar och Melodifestivalen kommer till Linköping så kanske något av dem? Eller om Grodan klarar sig utan mig en dag kan man hitta på något på annan ort. I varje fall en underbar present till en nybliven mamma. Så skönt att ha något sådant att se fram emot - att jag dessutom får suga på karamellen gällande beslutet gör det ännu bättre <3 Stort tack! :)
God mat och fika sol alltid hos mamma - härligt att bli lite bortskämd en stund och Grodan hade det riktigt bra hon också.

Funderar starkt på att ta mitt pick och pack och flytta in i deras källare med Grodan <3..
Mamma följde oss till tåget och sen bar det hemåt och det är utan en klump i magen måste jag erkänna.

Gustaf var inte hemma igårkväll så jag och Grodan hade mys i soffan men somnade sen riktigt tidigt istället. Vi behövde nog det efter två händelserika dagar. Idag tänker jag inte sätta foten utanför dörren mer än för vår promenad. Hemmamys står på vår agenda!

Av Mikaela - 18 september 2013 18:50

Idag blir min prinsessa hela två månader! Jag kan fortfarande bli sittandes helt förtrollad för att bara stirra på henne<3 hon är magisk. Det är otroligt hur perfekt en sådan liten varelse kan vara <3.

För att fira hade Grodan idag på sig en klänning med födelsedagsgäster. :) och jag jag sjungit alla klassiska födelsedagssånger fast bytt ut födelsedag till månadssag. Lite småstörd ;)!

Iris börjar bli intresserad av saker nu - hon älskar att ligga i gymmet eller sitta i sittern och slå på saker. Att stirra på en skallra i tid och otid är också helkul. :) framför allt skallran som ser ut som Nalle Phu är riktigt rolig och får flera leenden.

Men det är tröttande att leka ;)!

Idag har jag tagit tag i dop och hörde av mig till kyrkan. De skulle höra av sig innan fredag med datum och sen kan vi skicka ut inbjudningar. Ska bli riktigt roligt, jag hoppas att det blir en lyckad dag. Jag vill verkligen ge Iris en perfekt dopdag. Det är i sådana här sammanhang man förstår hur stor familj man har. Vi håller det litet och bjuder bara närmaste familjen och ändå kommer vi inte under 38 personer hur vi än gör. Men det är härligt för Iris som får många människor som älskar henne och finns där. Jag ser verkligen fram emot den dagen för både min och Iris skull.

Av Mikaela - 17 september 2013 15:58

Idag var det dags för Grodans tvåmånaderskontroll. Då är det även läkarbesök, allt såg bra ut. Iris är nu 59,5 cm lång och väger 5 kilo prick. Och nu ska vi inte dit förens om en hel månad. Däremot ska vi gå med i en föräldragrupp som träffas på måndagar så vi kommer ändå smita iväg till Malmslätt ibland :). Tänker att det kan vara kul att träffa fler mammor och bebisar - i gruppen är det bara juli- och augustibebisar så det blir nog mysigt.

Vi har bestämt oss i dagarna för att Grodan inte ska börja dagis till hösten utan jag ska vara hemma med henne till vintern nästa år. Hur Gustaf plockar sina dagar har vi inte bestämt men det känns skönt att vi har bestämt oss för att ta de extra månaderna mot ursprungsplanen. Och jag vill ju vara hemma så länge det går med min prinsessa <3.

Jag har letat som en tok efter en åkpåse som jag gillar. Den ska vi inte använda förens i sittvagnen men jag ville ändå hitta en som jag tycker är snygg också. Planen var att det skulle bli en rosa men så blev det inte. Jag hittade den röda när jag letade på olika hemsidor och föll pladask - bättre upp så är detaljerna i beiget, samma färg som på vagnen. Det kommer bli ursnyggt i vinter! :)

Av Mikaela - 16 september 2013 09:56

Så var det måndag igen - hjälp vad tiden rusar fram. På onsdag är Iris hela två månader och imorgon är det dags för BVC-kontroll med läkarbesök. Vi har hunnit med en hel del i helgen, i lördags var vi på Bomässan och sen grillade vi på kvällen.

Bomässan var riktigt mysig - Iris hängde i selen hos Gustaf och var hur nöjd som helst. Vi såg lite intressanta lösninga på insektsnät som vi ska fundera lite på. Det finns så rysligt mycket flugor här ute men samtidigt så måste vi kunna ha öppet så att vi inte kokar till döds. Denna sommar har vi haft nät fäst med kardborreband men det funkar sådär. Så fort som det limmet släpper lite i kanten så kommer flugorna in. Vi kan lågt räknat ha kring 40 flugor inne samtidigt. Så det blir att fundera på någon annan lösning till nästa sommar.

Igår var vi och veckohandlade på City Gross så nu är kylen full inför veckan. Efter det så jobbade Gustaf med vår blivande trädgård och Iris och jag pysslade inne. Sen kom min familj förbi på en snabbvisit. Alltid lika mysigt när de kommer. :)

Iris har senaste dagarna utvecklat sina tidigare enstaka leenden till att bli en riktigt smilfink. Mitt lilla charmtroll ler och skrattar och förtrollar hela sin omgivning. Det är så härligt att se - jag blir helt varm inombords.
Idag ska jag och Grodan börja skriva alla kort som vi ska skicka ut och tacka alla snälla som uppvaktat henne. Jag har skjutit det framför mig för det har inte funnits tillräckligt lång tid i sträck för att slutföra men idag så är det dags :)!

Av Mikaela - 13 september 2013 10:46

Nu mår pärlan äntligen bra igen. Hon är glad på dagen, sover i vaggan på natten och inget ont i magen. Är så lättad över att min fina tjej mår bra. Det var hemskt att inte kunna trösta henne.

I onsdags kom Emma och fikade med oss. Vi fick en riktigt rolig inbjudan av henne. På nyårsafton ska hon och hennes sambo ha kombinerad 25-års/30-års/nyårsfest i Småland. Jag ser verkligen fram emot det så hoppas att vi ska kunna få ihop det så vi kan gå. :) Det roligaste med detta var själva inbjudan. Pyssliga och påhittiga Emma hade skrivit på champagneglas, riktigt charmigt. :)

Natten till igår sov Iris i vaggan och när vi tog upp henne för nattmålet så var hon helt fläckig. Det såg ut som en allergisk reaktion men jag har ingen aning mot vad. På kvällen innan åt vi kycklinggryta och det var inget "vanligt" däri som kan ha framkallat reaktionen. Det var mycket mjölkprodukter i så det är det enda jag kan tänka mig men vi får se om det händer fler gånger.

På morgonen var fläckarna borta och fina tösen lika söt son vanligt. Och igår hade vi en helt vanlig och mysig dag. Vi sov ända fram till tio så nu är vi ikapp med sömnen. :) efter det så åt vi, tog dagens foton, sjöng lite och gick på promenad. När Gustaf kom hem så fick jag fina blommor - det var ett bra tag sen senast så jag blev väldigt glad :). Sen tog vi vår vanliga kvällspromenad, en bra rutin tycker jag. Grodan får hänga i sin sele och sova ute i friska luften samtidigt som Gustaf och jag får prata om dagen - riktigt mysigt :).
På kvällen tittade vi på Broadchurch, jag gillar verkligen den serie och vi hat slagit vad om vem mördaren är så det blir extra spännande. Gustaf tror på pappans bästa vän Nigel men jag tror att det är polisens man. Vi får se nästa vecka vem som har rätt :)!

Jag har varit på jakt efter en rosa åkpåse till vagnen i vinter men har bestämt mig för att vänta med åkpåse tills att vi byter till sittdel på vagnen. Det blir väldigt trångt i liggvagnen med en åkpåse så jag tror att vi kör på att lägga lammfällen i botten och sen köpa en overall. Jag har hittat en söt overall som jag gillar

Idag vaknade prinsessan klockan åtta och har sovit i vaggan ända fram till morgonen med ett nattmål i stora sängen. På morgonen myste vi i sängen, Iris ler så härligt när hon ser sigsjälv och mig i den vändbara kameran.

Vi har börjat träna nacken och Iris är så duktig. Om hon ligger på mage så kan hon lyfts huvudet från sida till sida och när hon sitter upp i famnen så håller hon huvudet själv. Världsbäst är min prinsessa!

Presentation


I landet Ingenstans har det flyttat in en prinsessa! Iris föddes 2013/07/18 och här kan du läsa om vår lilla familj, Prinsessan Iris och hennes två undersåtar!

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7 8
9 10 11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Gästbok

Undrar ni något? Våga fråga!

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards