familjeniingenstans

Alla inlägg under februari 2014

Av Mikaela - 12 februari 2014 14:08

Nu börjar Iris att intressera sig mer för leksaker så jag tänkte att vi gör ett inlägg om favoritgrejer. Så får ni hänga med på vad Grodan gillar just nu och hur det varierar framåt!

Skallror och bitringar

Detta är fortfarande poppis. Allt ska in i munnen. Labolina var en av de första skallrorna Iris fick och det syns. Hon är mera grå än spökvit efter allt tuggande, Iris älskar sin Labolina. Giraffen Sophie är också en superbra bitring som jag verkligen kan tipsa om. Den väger absolut ingenting, lätt för även en liten bebisen att hålla själv. Dessutom är den gripvänlig från alla håll och kanter. Bebisar tenderar ju att hålla där de vill och inte där det är meningen. Taxen är också poppis. Många olika material att bita i. Dessutom fina och färgglada kulor att titta på.

Rullande grejer

Nu är Grodan verkligen snabb med att åla. Därför är hon nykär i saker som kan rulla. Hon flyttar de framför sig och ålar efter. Grodan är helt fascinerad av saker som rör sig när hon puttar på dem. Alla bra saker kan rulla om man frågar Iris. Hon försöker därför med att få alla saker att rulla. Och hon kan bli rysligt arg när det inte går som hon vill. Ibland måste ju tillochmed prinsessor inse att man inte alltid kan få som man vill. För oavsett hur söt man är så rullar inte platta saker... Eller mammor...

Böcker

Att läsa står fortfarande högt på Grodans favoritlista. Mjuka böcker är extra roligt för de får hon leka själv med på golvet. Elaka mamma tar nämligen papper- och kartongböckera till hyllan efter lässtunden. Dumma mamma!

Gåstolen

Nu har vi gjort om gungan till gåstol. Iris har inte börjat jaga mig än utan står mest stilla. Mina hälsenor är tacksamma för detta. Jag kan se framför mig hur Iris snart kommer att lurpassa på oss med stolen för att attackera. Men än så länge är det roligaste med stolen att den spelar musik. I början var det mest en olyckshändelse när hon fick igång musiken men nu trycker hon stolt på knapparna. Det känns nästan lite mysigt med en egen DJ när Gustaf och jag äter romantiska middagar. Slå det om ni kan!

Plockgrejer

Nu är det roligt att plocka med saker. Denna söta plockleksak från Pumpkin är helt mjuk och allt är tuggvänligt. Därför passar den redan nu kontra de i trä som är lämpliga från 1 år. Än så länge sitter hon mest och flyttar djuren mellan händerna - och smakar givetvis! Själva asken leker hon inte så mycket med själv. Mest om jag leker tittut med djuren som vi använder den. Då gömmer sig djuren i asken för att sen överraska Grodan. Och hon skrattar hysteriskt!

Men!

Bäst av allt är fortfarande gosen. Hon älskar sin gosefilt. Den är alltid i närheten och hon myser med den långa stunder varje dag. Att sova utan gosen - det är omöjligt! Att äta utan gosen - också omöjligt. Att vara i ett rum utan gosen - stört omöjligt!
Gustaf och jag gör dock vårt bästa för att just undvika gosen. Den luktar ohyggligt illa, gammal mjölk/dreggel/kräk. Ja, allt som jag inte vill sticka näsan i. Men Grodan älskar sig trygghetsgose och det är ju viktigast av allt.

Man gör bäst i att inte ta Iris grejer. Hon har nämligen ett riktigt revirtänkande med sina saker. Därför är det nog tur att vi inte planerar ett syskon. Iris gör sig bäst som ensam regent i Ingenstans, det är jag ganska säker på. Dessutom älskar jag min Iris så mycket att ingen annan får plats i hjärtat.. Då skulle det explodera. Kabooom!!

Av Mikaela - 12 februari 2014 11:55

Äntligen går något av mina krig min väg! Iris har erkänt sig besegrad. Hon har börjat att acceptera puré. Vi har fortfarande inte lyckats byta ut någon hel måltid och det dröjer nog innan vi gör det. Men jag slipper numera att duscha efter hennes matstund. Innan har Grodan i bästa fall ätit en halv iskub men igår slog hon till och åt två hela! Detta upprepade hon även idag. Och inte bara det att hon äter utan hon gapar faktiskt. Inget skakande på huvudet, inget spottande och inget skrikande. Hon varken fräser åt mig eller kastar onda ögon. Mitt trick för att få Grodan att gilla puré har varit att vräka i bröstmjölk när jag lagar barnmaten. Iris äter i stort sätt mjölk i puréform. Planen är att successivt minska mängden mjölk och förhoppningsvis accepterar hon det. Annars får jag väl fortsätta att mjölkifiera maten, det kan ju inte göra skada i varje fall. Numera äter Iris två kuber puré till lunch, en kub till kvällsmat och lite yoghurt innan läggdags. Även om jag fortfarande helammar är det skönt att Iris börjar acceptera vanlig mat. Det såg lite mörkt ut ett tag, nu vet jag att det kommer gå bra om mjölken sviker mig. Hon är ändå 7 månader snart så det är ju inte omöjligt att mjölken slutar vara tillräcklig.

30. En grej jag är himla bra på.

Jag har världens bästa text- och melodiminne. Det liksom bara fastnar. Jag kan ginglarna till alla barnkanalens barnprogram. Jag kan samtliga melodifestivallåtar efter att de framförts första gången. Inte direkt en talang jag kan bli framgångsrik och förmögen på men det är ett bra partytrick.


Dagens Iris!

Idag är vi H&M från topp till tå. Ett mysigt velourset med varma Hello Kitty-strumpor till. Och under, en vit linnebody. Linnebody är det plagg Iris har på sig nästan varje dag. Så smidigt att ha under klänning/tunika/tröja för att slippa glipor vid magen. Mitt bästa tips till bebisgarderoben - ladda upp med sådär 8 linnebodys. Då klarar du dig fint!

Av Mikaela - 11 februari 2014 16:22

När jag var nio år åkte jag på kollo i två veckor. På kollo var vi ute hela tiden och gjorde olika aktiviteter. Vi simmade, klättrade, tävlade, grillade, utforskade och lekte. Det fanns det där gänget som alltid vann. De gav sig inte och de släppte absolut inte fram någon av oss andra. Och allt man bara ville var att vinna något. Varje dag kom posten med brev och vykort, jag fick många hemifrån. Och därför ville jag ju så gärna vinna så att jag kunde berätta hur duktig jag varit när jag kom hem. Den nästsista dagen på kollo vann jag något, kollots talangjakt. Jag hade klätt mig i det finaste jag hade i min resväska, en lila klänning och sjöng "det vackraste" av Cecilia Vennersten. Det kändes så skönt att jag också fick vinna. Jag hade nämligen inte ens befunnit mig i toppskiktet tidigare. På kollots sista dag fick alla barn ett diplom, alla fick en speciell utmärkelse för vad just de hade bidragit med i gruppen. På mitt diplom stod det.

Mikaela Persson
Kollots vackraste sångröst


Jag minns det som igår - jag var så stolt.

Just nu pågår OS - och det påminner mig lite om kollo. Jag kan se framför mig hur Charlotte Kalla delar våningssäng med Ida Ingemarsdotter. Jag kan tänka mig att Björn Ferry och Carl-Johan Bergman beklagar sig över hur Ole-Einar Björndalen bara vinner och vinner. De tävlar våra olympier i lite mer än två veckor och alla vill så gärna ha med sig en vinst hem. Alla vill visa för dem där hemma hur duktiga de varit.

Jag kan tycka att även våra olymper kan få ett diplom. Det är ju tråkigt att se att de blir ledsna. För visst har vi lärt oss att man inte tävlar för att vinna - vi tävlar för att det är roligt oavsett hur det slutar. Idag tyckte jag så synd om Marcus Hellner - han ramlade när han trodde att han kunde få medalj. Då mindes jag lilla Mikaela som var så orolig att hon inte skulle vinna talangjakten heller. Tänk vad glad Marcus skulle blivit om skidledningen hade stått i målfållan och givit honom ett diplom. Ett sånt med tjockt papper och en guldkant, ni vet. Och det skulle stå:

Marcus Hellner
OS finaste snöängel

Av Mikaela - 11 februari 2014 12:35

Iris växer i en rasande fart och nu är det babyskyddet som ligger i farozonen för att växlas ur. Hon verkar inte ha förstått att vikt- och längdkurvan ska börja plana ut, hon växer fortfarande i lika hög takt. Detta är lätt stressande för hennes båda föräldrar. Vi står mest och kliar oss i huvudet och undrar vad som händer. Men trots känslan av att "inte vara klar" har vi införskaffat en bilbarnstol till henne. Hon provsatt stolen nu på förmiddagen och jag tror att hon är nöjd. Framförallt så sitter hon mycket bättre i nya stolen. Hon slipper ostbågestuket från babyskyddet. Men hjälp vad fort tiden går, hon var ju nyss min lilla bebis och nu min stora tjej<3!

Därför ska vi nu sälja ett babyskydd från Akta Graco med tillhörande bas. Så om någon av er läsare har en liten pluttis i magen och är på jakt efter ett babyskydd, kommentera då här nedanför eller mejla så skickar jag bilder!

Vi ska fortsätta att vara mogna föräldrar och försöka släppa vemodet. Vi ska därför byta ut liggdelen mot sittdel i vagnen. Detta är ett stort steg för mig och Gustaf, Iris är mer oberörd - snarare glad över att äntligen få se världen. För att bespara vagnbygeln dregel och andra otäckheter har jag tittat runt lite efter bygelskydd. Men de finns ju bara i svart! Svart är en färg som inte funkar för mig och Grodan. Nu har jag turen att känna Heléne. Hon syr superfina mössor, "Bästismössan" på Facebook. Så av henne har jag nu beställt ett bygelskydd ala Iris! Jag längtar tills att jag får se det färdiga resultatet! Det kommer bilder här givetvis!


29. Hepp! Dagens middagstips.

Dagens lunch är rester från en av mina favoriträtter. Rotfruktscurry med kycklinglårfilé.
Förutom att det är gott så är det även; lättlagat, billigt och fettsnålt! Toppen!

Dagens Iris

Klänning från Catimini
Strumpbyxor från Melton

Av Mikaela - 11 februari 2014 10:12

Det här med att amma är lite speciellt. Amningen var väldigt viktig för mig när Grodan kom och jag hade tur. Jag hade mjölk direkt så det gjorde inte ont eller var jobbigt när det skulle rinna till. Barnmorskan sa att mina bröst var som gjorda för att amma. Hmm, kanske inte konstigt att jag knappast känner mig som någon Dita von Tees då. Inte direkt så att jag svirar om till förföraroutfit och ropar(tyst för att inte väcka Grodan) till sambon;
"Kom hit så ska jag och mina mjölkcentraler ta hand om dig"

Och detta är synd! För jag har aldrig haft såhär snygga bröst, och jag kommer inte få det sen heller. Men trots dessa spända bomber känner jag mig inte ett dugg sexig. Det spelar liksom ingen roll att jag ser nyopererad ut när de sipprar mjölk ur dem. Det spelar ingen roll att de är gigantiska, Nej, för de är ju gjorda för att mata Grodan med.

En del av mig vill liksom inte sluta amma, jag vill ju ha de här brösten. Inte några sorgliga påsar som snarare liknar clementiner är meloner. Jag har nämligen aldrig varit särskilt förtjust i citrus, det ger mig utslag. Samtidigt som ett liv utan amning kommer innebära vissa fördelar. Det vore det ju trevligt att få känna sig lite snygg igen. Tänk bara att ha BH med bygel i? Oj, vilken lycka. Det vore dessutom smidigt att inte behöva oroa sig för att spruta mjölk i ögat på sambon när man ska mysa. Jag vet inte om försäkringskassan godkänner diagnos mjölkblind som sjukfrånvaro?

Aja, det är ju ändå Grodan som bestämmer och än sålänge är hon inte ett dugg intresserad av att mamma ska få bli kvinna snarare än ko. Muuuuuuu på den!

Av Mikaela - 10 februari 2014 12:19

Jag handlar aldrig kläder i den storlek skruttan har just nu. Utan 74 är jag shoppingklar med sedan länge. Nu fyndar jag i storlek 80-86. Jag är ute i så god tid för att Grodan ska kunna ha precis de kläderna jag vill att hon ska ha. Iris garderob är lite av min hobby, jag älskar att fynda fina kläder och hon har med stor sannolikhet en av de största garderoberna i Östergötland... Och nu när jag sålt av alla kläder i storlek 62-68, har jag en kul Iris-peng att spendera på nästa storlek.
Här kommer några klipp inför sommar och höst! :)

Två söta toppar till sommarn från Metoo och Eat ants.

Jag älskar detta set från Metoo! Kan det vara härligare? :)

När Gustaf ska handla till Grodan så blir det lite tuffare. Han är lätt besatt av "Lillasysters" version av "Perrys" Roar just nu så denna topp från Mexx var ett måste! sa han. :)

Tips! Lindex skänker pengar till Unicef just nu. 10% av försäljning av muminkläder går till välgörenhet. Passa på att fynda fina barnkläder samtidigt som ni gör en bra sak!

Av Mikaela - 10 februari 2014 09:36

Bacillerna har tagit sig igenom muren, över vallgraven, genom slottsporten och sen attackerat prinsessan i Ingenstans. Jag som tyckte att vi hade fullgod säkerhet härute, icke! Jag vet inte vem som ska stå tillsvars för samvaro med bacillerna än, har inte lyckats fundera ut vem som är den skyldige. Men när Judas pekas ut ska den personen straffas enligt prinsessans önskemål. Några tänkbara straff kan vara:
- att få sin näsa uppäten av prinsessan
- att tvingas äta puré(detta straff drabbar bara de riktigt grövsta brotten)
- att tvingas byta tre blöjor med prinsessprutt.


Prinsessan är inte nådig när någon brutit mot lagarna i Ingenstans. Och att släppa in bacillerna i kungariket, det är en stor överträdelse.

Det är snorbacillerna som anfallit. En ny fiende som vi inte mött tidigare. Men vi låter oss inte nedslås. Jag och prinsessan samarbetar mot bacillerna. Prinsessan blåser snorbubblor och fräser mest hela tiden. Hon leker fontän i ett desperat försök att göra sig av med de oinbjudna gästerna. Jag har utrustat mig med nässug, koksaltlösning och näsdukar som vapen. Efter samtal med de kungliga rådgivarna tror vi att vi har goda chanser att vinna kriget snabbt.

Dagens!

28. Kolla! Här är en bok jag vill o-tipsa om.

Jag älskar att läsa och jag tycker att alla borde läsa mer. Men det är få saker som är så personliga som läsning. Därför vill jag inte o-tipsa om någon särskild bok. För den sämsta bok jag läst, kan vara din bästa läsupplevelse. Och det vill jag verkligen inte beröva dig om! Däremot så kan jag o-tipsa om tråkig läsning! Tycker du att en bok är trist, lägg då bort den och välj en annan. Läsning ska vara kul, inte plågsam!


Dagens Iris

Idag har prinsessan namnsdag och då är det klänning som gäller! <3

Tröja från Vertbaudet
Klänning från Bäbis
Byxa från Newbie
Strumpor från Polarn och Pyret

Av Mikaela - 9 februari 2014 14:14

Jag älskar att vara mamma. Men det har sina sidor, ibland älskar man inte mammaskapet lika mycket helt enkelt. Natten var ett sånt tillfälle... Iris vaknade vid halv två inatt och vägrade somna om. Vi var vakna fram till sex hon och jag. Sen somnade hon tillslut för att vakna timmen senare. Då var det morgon och dags att stiga upp tyckte hon. Det fanns inte cell i min kropp som höll med om det. Iris har sovit bra sedan födsel , vaknar en gång per natt för att amma. Men inatt var hon omöjlig. Hon vägrade ligga ner utan skulle sitta upp i sängen och leka. Den dödströtta mamman var tråkigast någonsin i Iris mening. Jag ville ju varken sitta upp eller leka, trots att Iris lånade ut sina fina saker till mig.

Timmarna segade sig fram och jag sökte desperat efter ett tecken på trötthet i dotterns ansikte. Men icke! Hon var synnerligen pigg och nöjd över vår nattliga lekstund. Jag försökte med allt, hon fick mat, vi sjöng, läste, gosade, jag låtsades sova, vagga i vagnen. Ja, det gick till slut så långt att jag försökte hypnotisera dottern med hjälp av en leksaksgiraff. Framgången var sparsam.

Usch, det är så frustrerande att inte sova. Än mer när sambon ligger bredvid och snarkar mig i örat. Jag låg och funderade över om man kan lämna tillbaka trollungar till trollen i skogen även om man redan klippt bort svansen. Eller är det som med kläder, att man bara får returnera om lappen sitter kvar? Såhär några timmar senare är jag glad över att inget troll kom och erbjöd sig att tjuva Grodan inatt. För hon är ju världens mest underbara trollunge... Speciellt när hon sover på nätterna. Men bonusen med sömnlösa nätter blir allt mys i soffan dagen efter <3!

Dagens!

27. Om jag blev tvingad (under pistolhot) att spela i ett band?

The Ark, jag är så kär i Ola Salo. Fast spela vet jag inte. Min roll kunde snarare vara att sitta i ett hörn och stirra på Salo, eventuellt dregla lita också. Det skulle jag klara av fint. Helt säkert!

Dagens Iris

- Tunika från Blue seven
- Byxa 1, rosa från blue seven
- Byxa 2, vit från newbie
- Strumpor från Lundmyr

Ovido - Quiz & Flashcards