familjeniingenstans

Alla inlägg den 8 februari 2014

Av Mikaela - 8 februari 2014 22:34

Så var ännu en deltävling i melodifestivalen förbi. Helt ärligt är jag fortfarande inte säker på att tävlingen faktiskt har börjat. Det kan ju vara så att Christer helt enkelt vill att just jag hjälper honom att sålla de bra bidragen från de dåliga. Jag kan därför glädja er mindre schlagertokiga över att den riktiga tävlingen lär bli riktigt kort.... Här följer dagens melloflashcards.

1: inledning
Programledarna inleder programmet med en jubileumsversion av födelsedagssången. Det påminner mig om att jag inte under några omständigheter vill bli saluterad på en scen i Linköping av detta gäng. De förklarar även att det går att bränna fler instrument än flöjtar som i förra veckans inledning. Dock nämner de inte latexklänningar nu heller - jag får återkomma i ämnet. Men det gjorde inget om ni missade början av programmet...

2. Bidrag 1. ?Love Trigger?, JEM

Alltså när mannen som ger blingbling ett ansikte, blondinen utan ansiktsuttryck och brunetten med konstig frisyr närmar sig scenen är förväntningarna låga. Men. Låten är en OK danslåt. Tänk nattklubb, kroppar dansar nära och hoppar i takt med musiken. Men bäst är nog ändå kameratricken. Fräckt filmat, medlemmarna poppar upp lite här och där i rutan.. Bra, även om det trigga min åksjuka.


3: bidrag 2. ?Hallelujah?, The Refreshments

Oj, oj, oj. Jag vet inte vad som hände här men något gick väldigt fel. För när ett gammalt skolpiano, en banangul kostym, kanotskor, en cab fylld med rosa tjejer och en glittrande rossjal befinner sig på scen samtidigt. Då gick något snett.


4: bidrag 3. ?Glow?, Manda

Manda glömde att ta på sig klänningen ikväll tror jag. Hon har ju fortfarande bara underkjolen i tyll på sig. Ni som lät henne gå upp på scen framför så många tittare i bara underkjolen - ni är bara elaka! Låten? Hmm, minns inte. Men det stod riktigt viga och långa människor bakom henne! Helt säkert!


5: bidrag 4. ?Efter solsken?, Panetoz

Jaaaa... Här har vi fyra exotiska, dansanta och glada män. Och mitt bland dessa står en kille som har lika mycket charm som hår(ja, han är skallig)... Jag får inte riktigt ihop det. Låten är glad och jag begriper att folk vill dansa och sjunga med. Men inte jag, för jag begriper inte riktigt. Jag får lite "de tre vännerna och Jerry vibbar". Fast nu är de fyra då.... Efter solsken sjunger de.. Och jag vet fortfarande inte vad som händer då, efter solen alltså.

6: bidrag 5. ?I Am Somebody?, Pink Pistols

Varför har transor så snygga ben? Jag ska bli transa i mitt nästa liv. Sen ska jag sitta och smeka mina ben dagarna i ända. Det blir nog bra.


7: bidrag 6. ?Undo?, Sanna Nielsen

Sanna gör Empty room igen, nästan. Fast denna gång slopar hon att sitta på scenen och står bland bling och ljus istället. Riktigt bra om ni frågar mig. Dessutom känner ju alla vi mellogalna igen oss från förra gången! Tryggt!

8: bidrag: 7. ?Set Yourself Free?, Little Great Things

De har så kända släktingar de här pojkarna... Talangen räckte liksom inte riktigt hela vägen ner genom trädet bara...


9: bidrag 8. ?När änglarna går hem?, Martin Stenmarck

Aldrig trodde jag att Stenmarck skulle återvända efter fiaskot med Las Vegas. Jag undrar om han saknar rampljuset nu när han inte underhållet överförfriskade tjejer i ladies night längre. Detta var i varje fall trist tycker jag. Men han får en elloge för de roliga byxorna!

10: mellanakt
Underbar konversation mellan Nour och en liten tjej som heter Sigrid. Detta måste ni se på för att förstå storheten! You go Sigrid!
Sean Banan. Eftersom att jag ska föreställa vuxen kan jag inte vara kär i bananmannen men ändå... Detta var nog något av det mest städade och politiskt korrekta han gjort. Inte ett skratt kom av pinsamhet utan det var bara roligt. Ni måste se Seans dockteater! Lova!!!!!

Sammanfattningsvis, Sigrid och Sean stal showen och jag är fortfarande inte imponerad av bidragen. Men vi är ju bara halvvägs!

Av Mikaela - 8 februari 2014 11:13

Viasatmannen var här i onsdagskväll. Eller ja, de var två stycken. Och de verkade underligt omedvetna om det krig jag fört under många månader. De tog liksom ingen notis alls om mitt häftiga viftande med den vita flaggan. Viasatmännens korta besök till ingenstans betyder i varje fall att vi numera är med OS-vänliga kanaler.

Så igår var det dags för invigning av OS. Jag satt bänkad men hade en mammasjuk bebis vid min sida som inte direkt uppskattade mitt TV-tittande. Men trots Iris ylanden och dregliga nävar lyckades jag sno till mig små bitar av invigningen.

Jag såg när den femte ringen inte ville växa. Trots att de hade gjort den till en snöflinga och att det föll fin konstsnö bakom. Ringen ville helt enkelt inte. Det blir ju lite snopet när just symbolen för spelen är det som krånglar. Lite som att Gyllene Tider skulle ge sig ut på turné men bestämma sig för att lämna Gessle hemma. Lite som att de söta och luciaklädda skolbarnen sjunger Idas sommarvisa. Lite som att midsommarsillen doppas i ketchup. Det blir lite galet helt enkelt. Och med tanke på vart OS utspelar sig blir jag lätt orolig över den stackarn som hade ansvar över ringarna. Jag hoppas att du mår bra idag, att du inte blev mulad i en konstgjort snödriva.

Jag såg när den svenska truppen tågade in bakom söte Anders Södergren. Jag har alltid varit lite svag för honom och blev synnerligen nöjd över att han fick vifta med flaggan. Anders var nog också nöjd för han såg väldigt glad ut. Ja, det gjorde de ju allihop. Och det är inte lätt att lysa som de svenska idrottarna gjorde. De lyckades tillochmed överglänsa de illgula och lysande mössorna som H&M tagit fram. Att den svenska truppen dessutom går in i OS iklädda ormskinnstights kan bara beskrivas med ett enda ord... Underbart!

Jag såg när de tände elden. Vad de sprang, isprinsessan och hockeymålisen. De sprang, och sprang, och sprang tills jag liksom hade tröttnat på att se dem springa. Dessutom var jag lite orolig över målisen för han såg så väldigt trött ut. Isprinsessan hade betydligt mer tryck i steget, jag skulle låtit henne bära facklan - alla dagar i veckan. Det hade blivit lite väl mycket drama om målisen fallit ihop där halvvägs och att facklan hade slocknat när den mötte snön. Därför var jag lättad när målisen fortfarande hade båda fotsulorna i marken när de nådde fram till monumentet där elden skulle brinna. Sen fick isprinsessan också hjälpa till att tända. Det var riktigt mäktigt med all eld som sprutade. Lite som att de satt små OS-drakar och spottade upp elden för backen. Det gillade jag!

En dagens!

26. Den bästa frukosten är ju som vi alla vet?

Leverpastej! När jag var liten hade jag leverpastej på allt från knäckebröd, smörgås till smörgåsrån. Och nu efter en ostperiod har jag hittat tillbaka till min älskade pastej. Så just nu består min frukost av två knäckebrödsmackor med leverpastej och gurka. Till det, en kopp varmt te!

Men den bästa frukosten, det är på lördagar. Då är Gustaf hemma och äter frukost med oss. Och det är inte bara jag som älskar dagarna när han är hemma. Fröken Iris är som gladast när hon får vara med sin pappa.




Morgonens Iris

- pyjamas med ankor från Metoo.





Dagens Iris

- Tröja med ballerina från Zara
- Linnebody från H&M
- Haremsbyxa från Mexx
- Strumpor från Lundmyr


Ovido - Quiz & Flashcards