familjeniingenstans

Alla inlägg den 12 februari 2014

Av Mikaela - 12 februari 2014 14:08

Nu börjar Iris att intressera sig mer för leksaker så jag tänkte att vi gör ett inlägg om favoritgrejer. Så får ni hänga med på vad Grodan gillar just nu och hur det varierar framåt!

Skallror och bitringar

Detta är fortfarande poppis. Allt ska in i munnen. Labolina var en av de första skallrorna Iris fick och det syns. Hon är mera grå än spökvit efter allt tuggande, Iris älskar sin Labolina. Giraffen Sophie är också en superbra bitring som jag verkligen kan tipsa om. Den väger absolut ingenting, lätt för även en liten bebisen att hålla själv. Dessutom är den gripvänlig från alla håll och kanter. Bebisar tenderar ju att hålla där de vill och inte där det är meningen. Taxen är också poppis. Många olika material att bita i. Dessutom fina och färgglada kulor att titta på.

Rullande grejer

Nu är Grodan verkligen snabb med att åla. Därför är hon nykär i saker som kan rulla. Hon flyttar de framför sig och ålar efter. Grodan är helt fascinerad av saker som rör sig när hon puttar på dem. Alla bra saker kan rulla om man frågar Iris. Hon försöker därför med att få alla saker att rulla. Och hon kan bli rysligt arg när det inte går som hon vill. Ibland måste ju tillochmed prinsessor inse att man inte alltid kan få som man vill. För oavsett hur söt man är så rullar inte platta saker... Eller mammor...

Böcker

Att läsa står fortfarande högt på Grodans favoritlista. Mjuka böcker är extra roligt för de får hon leka själv med på golvet. Elaka mamma tar nämligen papper- och kartongböckera till hyllan efter lässtunden. Dumma mamma!

Gåstolen

Nu har vi gjort om gungan till gåstol. Iris har inte börjat jaga mig än utan står mest stilla. Mina hälsenor är tacksamma för detta. Jag kan se framför mig hur Iris snart kommer att lurpassa på oss med stolen för att attackera. Men än så länge är det roligaste med stolen att den spelar musik. I början var det mest en olyckshändelse när hon fick igång musiken men nu trycker hon stolt på knapparna. Det känns nästan lite mysigt med en egen DJ när Gustaf och jag äter romantiska middagar. Slå det om ni kan!

Plockgrejer

Nu är det roligt att plocka med saker. Denna söta plockleksak från Pumpkin är helt mjuk och allt är tuggvänligt. Därför passar den redan nu kontra de i trä som är lämpliga från 1 år. Än så länge sitter hon mest och flyttar djuren mellan händerna - och smakar givetvis! Själva asken leker hon inte så mycket med själv. Mest om jag leker tittut med djuren som vi använder den. Då gömmer sig djuren i asken för att sen överraska Grodan. Och hon skrattar hysteriskt!

Men!

Bäst av allt är fortfarande gosen. Hon älskar sin gosefilt. Den är alltid i närheten och hon myser med den långa stunder varje dag. Att sova utan gosen - det är omöjligt! Att äta utan gosen - också omöjligt. Att vara i ett rum utan gosen - stört omöjligt!
Gustaf och jag gör dock vårt bästa för att just undvika gosen. Den luktar ohyggligt illa, gammal mjölk/dreggel/kräk. Ja, allt som jag inte vill sticka näsan i. Men Grodan älskar sig trygghetsgose och det är ju viktigast av allt.

Man gör bäst i att inte ta Iris grejer. Hon har nämligen ett riktigt revirtänkande med sina saker. Därför är det nog tur att vi inte planerar ett syskon. Iris gör sig bäst som ensam regent i Ingenstans, det är jag ganska säker på. Dessutom älskar jag min Iris så mycket att ingen annan får plats i hjärtat.. Då skulle det explodera. Kabooom!!

Av Mikaela - 12 februari 2014 11:55

Äntligen går något av mina krig min väg! Iris har erkänt sig besegrad. Hon har börjat att acceptera puré. Vi har fortfarande inte lyckats byta ut någon hel måltid och det dröjer nog innan vi gör det. Men jag slipper numera att duscha efter hennes matstund. Innan har Grodan i bästa fall ätit en halv iskub men igår slog hon till och åt två hela! Detta upprepade hon även idag. Och inte bara det att hon äter utan hon gapar faktiskt. Inget skakande på huvudet, inget spottande och inget skrikande. Hon varken fräser åt mig eller kastar onda ögon. Mitt trick för att få Grodan att gilla puré har varit att vräka i bröstmjölk när jag lagar barnmaten. Iris äter i stort sätt mjölk i puréform. Planen är att successivt minska mängden mjölk och förhoppningsvis accepterar hon det. Annars får jag väl fortsätta att mjölkifiera maten, det kan ju inte göra skada i varje fall. Numera äter Iris två kuber puré till lunch, en kub till kvällsmat och lite yoghurt innan läggdags. Även om jag fortfarande helammar är det skönt att Iris börjar acceptera vanlig mat. Det såg lite mörkt ut ett tag, nu vet jag att det kommer gå bra om mjölken sviker mig. Hon är ändå 7 månader snart så det är ju inte omöjligt att mjölken slutar vara tillräcklig.

30. En grej jag är himla bra på.

Jag har världens bästa text- och melodiminne. Det liksom bara fastnar. Jag kan ginglarna till alla barnkanalens barnprogram. Jag kan samtliga melodifestivallåtar efter att de framförts första gången. Inte direkt en talang jag kan bli framgångsrik och förmögen på men det är ett bra partytrick.


Dagens Iris!

Idag är vi H&M från topp till tå. Ett mysigt velourset med varma Hello Kitty-strumpor till. Och under, en vit linnebody. Linnebody är det plagg Iris har på sig nästan varje dag. Så smidigt att ha under klänning/tunika/tröja för att slippa glipor vid magen. Mitt bästa tips till bebisgarderoben - ladda upp med sådär 8 linnebodys. Då klarar du dig fint!

Ovido - Quiz & Flashcards