familjeniingenstans

Alla inlägg den 7 mars 2014

Av Mikaela - 7 mars 2014 17:03

Jag älskar barnkläder med ankstjärt, finns ju inget gulligare! Om det inte var för att jag nog skulle spärras in, skulle även jag ha ett par likadana byxor som jag klickade hem till Grodan idag. Jag älskar dessa byxor från Lindex. Ha ett par i 80 och ett par i 86 så nu klarar vi oss lääääänge!

Hittade en för mig ny barnsida på nätet, rofa.se. De har allt möjligt och de flesta artiklar namnas. Föll pladask för dessa tre saker! Framförallt klädhängaren. Kanske något för prinsessans ettårsdag i sommar? Iris kläder - och så fyller jag den med rosa prinsessklänningar. Sitter och drömmer lite! Det är härligt!

Av Mikaela - 7 mars 2014 13:29

Imorgon är det då äntligen dags för final i årets melodifestival. Jag är splittrad i år, så splittrad. Det känns lite som att hela festivalen gått på sparlåga sedan Loreen vann för två år sedan. Som att alla vet att ingen kan lyckas bättre. Och hur kul är det egentligen att tävla när man vet att man inte kan bli bäst? För låt oss vara ärliga. Majoriteten av mellofolket har sökt sig till rampljuset för att de älskar att vara i fokus och då lär de ju vilja vara just, bäst. Jag tänkte ha min egen mellogrej här i bloggen för att göra det lite mer spännande. Varje bidrag får inspirera en utmaning som jag lovar, dyrt och heligt att ta mig an om just den låten vinner!


1: YOHIO

YOHIO verkar ju i årets mello sorgligt nog övergivit allt rosa och fjäderklätt.. Trist, kunde varit roligt att fått klä ut mig till en fjäderrik rosa pantern. Nu får jag istället i sann japansk anda under en veckas tid äta all min mat sittandes på golvet. Soffan, stolen, de får ledsamt sakna min rumpa under sju dygn.

2: Ellen Benediktson

Jag tycker att detta bidrag var fint med tråkigt. Så för att öka spänningen. Vid vinst för Ellen ska jag under en veckas tid, dagligen skriva en hemlighet om mig här i bloggen.

3: Panetoz

De tre vännerna och Jerry, den obegripliga gruppen. Vid vinst ska jag skriva en egen rapp om ett ämne ni väljer. Detta ska senare filmas och läggas ut här i bloggen givetvis! Pinsamt värre.

4: Sanna Nielsen

Sanna har skippat schlagerkjolen och blivit tuff. Och i sann Sannaanda ska Grodan skippa klänning och kjol under en veckas tid. Detta är en dubbel utmaning. Svårt från prinsessmamman och dessutom svårt att hitta såna kläder för en hel vecka... Men, upp till bevis!

5: Oscar Zia

Stackars Oscar Zia, framgången steg honom åt huvudet. Han är ju fortfarande ett barn, inte konstigt att det blir mycket ibland. I ett barns anda ska jag, om Oscar Zia vinner, lägga ut ett filmklipp på när jag sjunger tandborstsången för Iris. Jag lovar, pinsamt värre...


6: Ace Wilder

Eftersom att Ace verkar avsky att arbeta ska jag göra något som jag vanligtvis slipper. Under en vecka ska jag ansvara för all matlagning här i Ingenstans. Nu kan jag lova att sambon sitter och håller tummarna för att Ace inte ska vinna. Han gillar nämligen att laga mat. Dessutom blir han utstressad över hur långsam jag är i köket.

7: Anton Ewald

Anton Ewald verkar har lite svårt för det här med ålder. Att påstå att 29 är äldre kan verka väl hårt mot den del av befolkningen som redan passerat 40. Vad är dem? Dinosaurier? Vid vinst ska jag därför med plakat och storartade gester driva en ursäktskampanj.

8: Alcazar

Disco, disco, disco. Visst blir det fart under fötterna när de håller igång. Vid vinst för Alcazar kommer jag att träna följande vecka tills jag kan nummret. Då får ni se mig iklädd discooutfit göra deras nummer i ett videoklipp. Oj, oj, oj...

9: Helena Paparizou

Visst är det svårt att inte tänka på sköna Helena i grekiska mytologin? Så vid vinst kommer jag under en veckas tid gå klädd i toga. Det är ett amningsbart plagg tror jag. Om inte, problem är till för att lösas!

10: Linus Svenning

Den skalliga, tatuerade och piercade pojken som saknar sin bror. Han har på något underligt vis charmat svenska folket. Vid vinst lovar jag att göra en fejktatuering på benet, en av er läsare väljer motiv. Ni får helt fritt välja hur pinsamma dygn mitt ben har framför sig.


Mello blev klart synnerligen mer intressant nu. Yey! Ni som känner er inspirerade får gärna stötta mig i den utmaning jag ska åta mig. Känner ni er manade får ni även hjälpa mig med idéer för fejktatueringar och rapptema. Spännande morgondag!

Av Mikaela - 7 mars 2014 11:13

Det där med sömn. Jag är lite bekymrad över Iris gällande just sömnen, det känns som att hon sover lite. Vi läser varje kväll vid klockan 19. och sen somnar hon kring 19:30. Sen sover hon till mellan 06:00 och 07:00 på morgonen. Under den tiden vaknar hon minst en gång, oftast flera. På dagen sover hon två pass på cirka 30-40 minuter.

I de kloka böckerna jag som förstagångsmamma läser står det att barn mellan 6-12 månader ska sova cirka 15-17 timmar per dygn. Iris sover aldrig mer än max 13. Det känns lite tycker jag. Vi har fasta rutiner och det spelar ingen roll hur hon sover. I vagnen vaknar hon efter sina 30-40 minuter och även i sängen. Min instinkt säger mig att hon sover så mycket/lite hon behöver. Men sen kommer de där kloka böckerna åt någon liten fläck av osäkerhet i mig ändå...

Börjar också fundera på om jag ska låta dottern ha hjälm på sig. Senaste dagarna har hon upptäckt hur roligt det är att sätta sig upp. Hon sitter bra själv men inte klockrent vilket gör att hon tippar, ofta. Man ska ju vara rädd om huvudet har jag hört. Och det kan ju inte vara bra att tippa flera gånger dagligen. Om jag lyssnade till min egen instinkt skulle jag klä dottern i hjälm. Men så tittar jag åter igen i de där kloka böckerna. Där står det att barnets sittande är fullt utvecklat när de lär sig att sätta sig upp själva. Författarna till dessa böcker har helt tydligt inte träffat min dotter. Iris sittande är mer tippigt än färdigt om man säger så.

Ibland undrar jag om böckerna finns för att stjälpa eller hjälpa föräldrar. Alla barn är ju olika så borde inte tabellerna kring barnets motoriska utveckling och sömnscheman brännas på bål? Det tycker i varje fall jag! Lite som att bränna BH's. Vi protesterar lite helt enkelt.

Dagens Iris

Body från Newbie
Byxa med tyllkjol från H&M
Strumpor från H&M

Ovido - Quiz & Flashcards