familjeniingenstans

Direktlänk till inlägg 7 mars 2014

Ska vi bränna kloka böcker?

Av Mikaela - 7 mars 2014 11:13

Det där med sömn. Jag är lite bekymrad över Iris gällande just sömnen, det känns som att hon sover lite. Vi läser varje kväll vid klockan 19. och sen somnar hon kring 19:30. Sen sover hon till mellan 06:00 och 07:00 på morgonen. Under den tiden vaknar hon minst en gång, oftast flera. På dagen sover hon två pass på cirka 30-40 minuter.

I de kloka böckerna jag som förstagångsmamma läser står det att barn mellan 6-12 månader ska sova cirka 15-17 timmar per dygn. Iris sover aldrig mer än max 13. Det känns lite tycker jag. Vi har fasta rutiner och det spelar ingen roll hur hon sover. I vagnen vaknar hon efter sina 30-40 minuter och även i sängen. Min instinkt säger mig att hon sover så mycket/lite hon behöver. Men sen kommer de där kloka böckerna åt någon liten fläck av osäkerhet i mig ändå...

Börjar också fundera på om jag ska låta dottern ha hjälm på sig. Senaste dagarna har hon upptäckt hur roligt det är att sätta sig upp. Hon sitter bra själv men inte klockrent vilket gör att hon tippar, ofta. Man ska ju vara rädd om huvudet har jag hört. Och det kan ju inte vara bra att tippa flera gånger dagligen. Om jag lyssnade till min egen instinkt skulle jag klä dottern i hjälm. Men så tittar jag åter igen i de där kloka böckerna. Där står det att barnets sittande är fullt utvecklat när de lär sig att sätta sig upp själva. Författarna till dessa böcker har helt tydligt inte träffat min dotter. Iris sittande är mer tippigt än färdigt om man säger så.

Ibland undrar jag om böckerna finns för att stjälpa eller hjälpa föräldrar. Alla barn är ju olika så borde inte tabellerna kring barnets motoriska utveckling och sömnscheman brännas på bål? Det tycker i varje fall jag! Lite som att bränna BH's. Vi protesterar lite helt enkelt.

Dagens Iris

Body från Newbie
Byxa med tyllkjol från H&M
Strumpor från H&M

 
 
Ingen bild

cillan

7 mars 2014 11:38

Jag tycker hon sover mycket! :) eller i alla fall lagom. Jag har en vän vars barn inte sov på dagen alls från några månaders ålder och endast 5-6 timmar störd sömn per natt stundtals.. hennes bm sa att alla barn behöver olika mycket och de ser till att få den de behöver.

Tror du kan vara helt lugn:) Loke sov bara en gång ca 1 h när han var 6 månader men desto bättre på natten (19-07) :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikaela - 1 juni 2014 20:12

Så smet en helg till förbi. De märks ju knappt, kommer och försvinner lika fort. Längtar till Gustafs semester så vi kan spendera ännu mer tid tillsammans. Iris invigde sin nya solskyddsdräkt och solskyddskeps idag. Insåg att det inte räckte med en d...

Av Mikaela - 30 maj 2014 16:07

Nu är äntligen inbjudningarna till Iris maskerad ivägskickade. Det blev en hel del, hoppas att några kan komma trots att det är semestertider. Men det är ju ändå årets viktigaste dag. Tycker jag och Iris i varje fall. Tänkte visa er hur fina inbjudni...

Av Mikaela - 27 maj 2014 21:11

Vi är fortfarande sjuka. Blä! Nu är jag riktigt risig och då känns moderskapet lite mer. Det är lite krävande att varken få sova eller vila när man själv är sjuk. Men det finns tydligen oanade krafter i kroppen även i sjukläge. Hoppas att Iris blir b...

Av Mikaela - 26 maj 2014 10:29

Underbara helg! Kan man vara annat än lycklig i detta väder? Visserligen är vi vrålförkylda alla tre men glada ändå! Lite kämpiga nätter med Iris snoriga näsa bara. Hon tycker att det är jobbigt att ligga ner. Nässugen och koksaltlösningen används f...

Av Mikaela - 23 maj 2014 16:40

Jag har en liten fundering som jag känner ett behov av att lyfta här. Det underbara med att vara mamma 2014 är att det är rysligt enkelt komma i kontakt med andra mammor, lite varstans i Sverige. Det mindre bra med att vara mamma 2014 är att alla and...

Ovido - Quiz & Flashcards