familjeniingenstans

Alla inlägg den 6 mars 2014

Av Mikaela - 6 mars 2014 12:28

Mitt lilla troll älskar att bada. Om hon fick som hon ville skulle hon skvalpa runt i den där baljan dagarna i ända. Nu får hon ju inte alltid som hon vill för hennes hemska mamma. Jag var eksembarn som liten och eftersom att Iris verkar ha ärvt mina allergier, vill jag vara försiktig med att torka ut hennes hud. När Grodan får bada är hon supernöjd. Myser och leker med sina badleksaker.

 


Hon har börjat skvätta, det är urkul att skvätta. Iris sparkar med benen konstant, hysteriskt. Tillslut finns det inte så mycket vatten kvar i baljan... Desto mer på golvet. Lite som vattenplaning.



 


Det är lite jobbigt att det står en decimeter vatten på badrumsgolvet varje gång Iris badar. Därför har jag utvecklat en vattenbortteknik. Den går till enligt följande. Samtidigt som Iris sparkar och skvätter för glatta livet, står jag redo med skrapan och tvingar vattnet mot avloppet. Det ser nog lite roligt ut. Iris med fjärilen i högsta hugg och jag med skrapan. Skvätt, skvätt, skvätt!

Jag önskar mig ett badkar. Där Iris kan sitta och plaska utan att jag behöver leka vattenspridare. Kanter som håller allt vatten innanför sig och inte låter det forsa ut över mitt badrumsgolv. Så om jag har turen att springa på en gammal flaska, vet jag vad jag ska önska mig. Frihet åt anden? Nej! Inte en chans, jag ska ha ett badkar!


Efterbadet Iris!

Onepiece från Kappahl
Linnebody från H&M
Strumpor från Lundmyr


 

Av Mikaela - 6 mars 2014 09:49

Iris och jag läser mycket på dagarna och ibland blir jag så förundrad. Det som förundrar mig är vilka knäppisar som gör böcker för små. Nu ska de lära sig allt om världen och då möts de av böcker som är lika pedagogiska som ett kylskåp är smidigt.

Nu när det var bokrea så klickade jag hem två pekböcker till Grodan. Dessa är utmärkta exempel på bra respektive obegripliga böcker för små.

Första boken är Jag upptäcker världen - ord

Framsidan ser riktigt inbjudande ut med klassiska pekboksord och tydliga bilder. Jag erkänner, jag gick på bluffen. Jag blev grundlurad av Tukan förlag. Här gick jag runt i väntan på Grodans bokpaket och inbillade mig att jag skulle få mammapoäng då jag köpt pedagogiska böcker. Jag såg framför mig hur mitt överintelligenta barn duktigt skulle peka på äpplet efter att jag kvittrat; "var är äpplet?". Kanske även jollra, eiple, men bara kanske. Sen kom då böckerna och jag blev sittande med Jag upptäcker världen. Jag vände och vred, tittade nära - långtifrån, tittade uppochner men inget hände. Boken blev inte ett dugg mer tydlig.

Som jag ser det har boken två problem, kaos och för svåra ord. Med kaos menar jag att boken är allt annat än logisk. För ett barn tycker jag att orden på ett uppslag ska höra ihop på något sätt. Kan ni hjälpa mig här ska jag omedelbart be Tukan om ursäkt. Jag kan i varje fall inte lista ut vad följande ord har gemensamt; ö, fläck, skridskor, istappar, leguan, glasstrut och igloo. Orden har inte samma tema eller börjar på samma bokstav. Flera av orden syftar på ting kopplat till kyla men hur passar då leguanen och den tropiska ön in? Bistå mig gärna!

Andra problemet är orden. På den fina framsidan som tycks komma från en annan värld, där är en fågel bara en fågel. Min lässugna sjumånaders struntar blankt i artbestämning. Ändå ändrar de sig mitt i boken, då duger det inte med fågel längre, nu är fågeln en vaktel. Jag kan tänka mig att Gustaf som är ett inbitet Winnerbäckfan förstår vitsen med att inte lära Iris vad en kortlek är. I sann Winnerbäckands behöver Iris istället lära sig hjärter dam. Och behöver vi ens diskutera gåspennan?, det är ju bara korkat. Vilket barn i dagens samhälle kopplar samman en fjäder med en penna? Nej, vet ni va Tukan, skäms på er!

Andra boken är 101 favoritord

Jag hade tur som lyckades få hem en pedagogisk bok också. Här har jag inget att anmärka på. Orden kommer i tema och är enkla. Såhär tycker jag att en pekbok ska se ut! Därför vill jag uppmana Tukan att titta närmre på just denna bok, inspireras lite. Sen vill jag också förstås önska Tukan lycka till, ja, till nästa bok alltså.

Dagens Iris

Tunika från H&M
Leggings från H&M
Linnebody från H&M
Strumpor från Lundmyr

Ovido - Quiz & Flashcards