familjeniingenstans

Alla inlägg den 5 mars 2014

Av Mikaela - 5 mars 2014 15:54

Jag har världens finaste dotter. Men jag tror att hon även kan vara världens mest kräsna. Här skäms jag lite men måste erkänna att hon brås på mig. Jag var fruktansvärd som liten. Åt knappt något och svallade luft tills jag kräktes och fick gå från bordet. Jag hoppas innerligt att dottern kommer vara snäppet mer lätthanterlig än vad jag var. Håller dessutom tummarna för att hon snart ska inse hur gott och kul det är med mat. Tänkte visa mer precist hur olycklig Iris blir när hon får smörgås. Men skam den som ger sig. Tillslut så måste även Iris släppa bröstet och räta sig i ledet.

 

 

Jag känner mig så elak när jag ger henne sånt som jag vet att hon inte gillar men jag hoppas på att hon ska börja tycka om det tillslut. Några knep?
 

Av Mikaela - 5 mars 2014 13:32

Jag har gjort mig lite lustig över dotterns revirtänkande kring mig och Gustaf. Iris tycker att vi tillhör henne och vi skulle nog sitta bland mjukdjuren i leksakshyllan om hon fick bestämma. Häromdagen gick det ändå upp för mig att Gustaf och jag är precis lika fåniga som Grodan. Vi bevakar våra roller som hökar. När dottern vaknar på morgonen springer vi ner varandra i kampen om att komma först in till sovrummet. Vi vill båda vara den som först dyker innanför tröskeln. När dottern smackar med läpparna när vi äter, kastar vi oss båda efter kexburken. Det är viktigt att vara den som lyssnar. När Iris är ledsen vill vi båda vara först med att plocka upp. Det är viktigt att vara snäll.

På samma vis har vi olika roller som vi vårdar ömt när de kommer till Grodan. Gustaf är den roliga. Iris dyrkar sin pappa och skrattar åt honom hela tiden. Gustaf kan inte vistas i samma rum som henne utan att bli konstant studerad. Hon bara flinar, och flinar och flinar. Gustaf älskar att vara idol och skryter gärna om hur han är nummer ett. Vilket tillochmed jag får erkänna att han är, jag får aldrig samma respons av dottern som han får.


Jag är den praktiska föräldern som sköter det mesta med dottern. Min roll är den som har koll och sen tröstar, myser, matar, nattar och tar hand om. Ibland skulle jag också önska att få lite idolstatus men samtidigt så vill jag absolut inte släppa något av mina revir till Gustaf. Över min döda kropp att han t.ex får ansvara för packning av skötväska eller att han får komma i närheten av dotterns garderob. Aldrig!

Så dottern har nog ärvt sitt behov att markera revir av oss. Vi är ju ganska duktiga på det, vi i Ingenstans.

Dagens Iris

Tröja från Vertabudet
Body från H&M
Byxa från Vertabudet
Strumpor från Cubus

Ovido - Quiz & Flashcards