familjeniingenstans

Direktlänk till inlägg 24 januari 2014

Djurskyddsinspektörerna

Av Mikaela - 24 januari 2014 14:19

När man lever ihop med en person som älskar hockey så blir det inte mycket TV-tid över. Men då inte ens pojkar med klubbor orkar leka varje dag så får även jag glo lite på burken emellanåt. Jag har ofta svårt att begripa poängen med tv-program. Vissa program är dock mer besynnerliga än andra. Gårdagens ögonbrynshöjare är solklart, Djurskyddsinspektörerna. Dessa skåningar finns alltså på riktigt? Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Hmm, visst jag begriper att det är dumt att vara elak mot djur, men allvarligt? Att jaga runt människor i deras hem och exploatera dem som djurplågare på bästa sändningstid? Vad blir det härnäst? "Följ med Socialkontoret på hembesök?" Mest synd igår tyckte jag om det stackars pensionärparet. De har inte gjort något fel. När deras hund fick problem så besökte de veterinären. Och de skulle återkomma för beslut om eventuell avlivning. Sen pang bom knackar två solandes och kaffedrickande skåningar på dörren och säger att de har blivit anmälda för att hunden far illa? Gubben går med käpp, damen sitter i rullstol och deras hund och sällskap är sjukt. Jag tycker nog att de har det nog tufft ändå! Men inte Djurskyddsinspektörerna, de sticker upp näsorna i rumpan på hunden och konstaterar att det ser riktigt illa ut. Jag hade för övrigt ingen aning om att det jagar runt inspektörer och skyndar på avlivning av folks husdjur? Och de får betalt?


Den andra husdjursägarn som blev påhälsad igår var en kvinna. Hon fick chockat släppa in våra kära skåningar i sitt hem med både barn och tre hundar hemma. Dessa hundar hade det väldigt bra, fanns absolut inget att anmärka på. Ändå måste den stackars kvinnan stå och försvara sitt djurägande och ta i från tårna, "de får tillockmed sova i sängen hos oss däruppe". Är detta verkligen bra TV? Att se skåningarna invadera hemmet och inspektera varje vrå för att sedan klargöra att de ska åka till länsstyrelsen och skriva rapport. "Hundarna har det väldigt bra" ska det stå. Ja, men det är väl toppen tänker jag.


En annan underliga sak är hur förvånade Djurskyddsinspektörerna blir när så få av "de anmälda" är hemma mitt på ljusa dagen. Här vill jag upplysningsvis rikta mig till inspektörerna och vänligt men bestämt säga i alla anklagades ställe. Att bara för att en person som äger ett djur blir anmäld(troligtvis av någon bitter granne) så betyder inte detta att den anklagade sitter hemma och plågar det stackars djuret dagarna i ända och bara väntar på att ni ska knacka på dörren. Det kan faktiskt vara så att den anklagade är en helt vanlig och djurkär person som har lämnat sin hund på hunddagis när den är på jobbet eller att den anklagade är ute och går en promenad med sitt djur. Det kan alltså vara så.

Jag är inte direkt någon djurvän eller djurplågare så jag beskådar detta program med helt öppna ögon. Men jag måste säga att jag tror att de tappar poängen med programmet. Min gissning är att jag som tittare ska få sympati för djuren och att jag ska tycka att inspektörerna gör ett viktigt jobb. Jag tycker ändå mest synd om husdjursägarna och skakar mest på huvudet åt inspektörerna. Därför missar jag de verkliga problemen som programmet lyfter fram. För mitt ibland de stackars husdjursägarna finns det ändå riktiga problem. Detta gäller då främst människor som livnär sig på djur. I mina öron låter det inte så underligt att pensionärerna som har hunden som sällskap bryr sig om den på ett annat vis än bonden som föder upp mängder av får. Kanske vore det bättre om produktionen la fokus på de historierna och lämnade de stackars husdjursägarna med sjuka djur ifred. Men tydligen så finns det ingen liten skala när det kommer till djurskyddsinspektörerna. De besöker alla.

Vi tar en dagens istället!

16. Kolla! Här är en bild från mitt sovrum.

Ja, eller bilder snarare. Här sover vi om nätterna. Ja, vaggan står mest där för syns skull. Det är min gamla vagga men Iris ratar den. Hon föredrar att ligga och snusa i stora sängen tillsammans med oss. Sen har vi Iris skötbord och alla hennes kläder/blöjor/hygiengrejer. Ja, hon har mer prylar än vad jag har. Det jag gillar bäst med sovrummet är garderoberna och speglarna. Stora och många, jag får plats med allt utan att behöva oroa mig för att bli attackerad när jag öppnar dörrarna.

Jag har riktigt härlig fredagskänsla idag och ser fram emot en mysig helg med min fina pojkvän och dotter. Jag har verkligen tur jag. Hoppas ni får en härlig helg ni också!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikaela - 1 juni 2014 20:12

Så smet en helg till förbi. De märks ju knappt, kommer och försvinner lika fort. Längtar till Gustafs semester så vi kan spendera ännu mer tid tillsammans. Iris invigde sin nya solskyddsdräkt och solskyddskeps idag. Insåg att det inte räckte med en d...

Av Mikaela - 30 maj 2014 16:07

Nu är äntligen inbjudningarna till Iris maskerad ivägskickade. Det blev en hel del, hoppas att några kan komma trots att det är semestertider. Men det är ju ändå årets viktigaste dag. Tycker jag och Iris i varje fall. Tänkte visa er hur fina inbjudni...

Av Mikaela - 27 maj 2014 21:11

Vi är fortfarande sjuka. Blä! Nu är jag riktigt risig och då känns moderskapet lite mer. Det är lite krävande att varken få sova eller vila när man själv är sjuk. Men det finns tydligen oanade krafter i kroppen även i sjukläge. Hoppas att Iris blir b...

Av Mikaela - 26 maj 2014 10:29

Underbara helg! Kan man vara annat än lycklig i detta väder? Visserligen är vi vrålförkylda alla tre men glada ändå! Lite kämpiga nätter med Iris snoriga näsa bara. Hon tycker att det är jobbigt att ligga ner. Nässugen och koksaltlösningen används f...

Av Mikaela - 23 maj 2014 16:40

Jag har en liten fundering som jag känner ett behov av att lyfta här. Det underbara med att vara mamma 2014 är att det är rysligt enkelt komma i kontakt med andra mammor, lite varstans i Sverige. Det mindre bra med att vara mamma 2014 är att alla and...

Ovido - Quiz & Flashcards