familjeniingenstans

Alla inlägg den 18 januari 2014

Av Mikaela - 18 januari 2014 20:15

Ibland slås jag av följande tanke:

Det är inte bara vi - såhär har alla det.

Jag tror att det är nödvändigt för mitt sinnes frids skull att jag tänker såhär. Jag och min kära sambo har nämligen för vana att hamna i de mest underliga situationer. Situationer där man ser sig själv utifrån och skakar lite sorgset på huvudet, skrattar elakt och ber till högre makter för ett stilla Svenssonliv. Vi är långt därifrån nämligen - trots goda försök. Vi bor i villa, ett rött hus med vita knutar dessutom och vi kör Volvo. Men att allt skulle stå och falla med den sablans hunden? Att hunden eller snarare min allergi mot hunden skulle stå i vägen för vårt alldeles vanliga Svenssonliv, det visste jag inte.

Jag ska bevisa hur den förgrymmade hunden(ja, bristen på) har skapat kaos i Ingenstans.

Bevis 1- Mikaela, vad du än gör, tappa den inte!

Vi har inget vatten. Hej hopp, tänker vi mot slutet på 2012. Pumpen till vår egna brunn är sönder. Vi ger oss upp till "hålet" för att studera pumpen närmare. Den ska ligga på några få meters djup. Vi drar och drar, sladden växer till en lång orm bakom oss. Ormen växer och växer tills att den snart kan sluka både oss med hus och Volvo, ja allt. Ormen blev 48 meter lång och sträckte sig över hela åkern. Under tiden vi drar upp pumpen går vinschen av och det enda som vår pump hänger i är en sladd. Gustaf ger sig av mot huset(vi bor på landet så inte direkt ett stenkast bort) på jakt efter en ficklampa och säger med hård röst:
"Mikaela, vad du än gör, tappa den inte!" Så där står jag, i gummistövlar och min nya jacka och håller i en tunn sladd med en 14 kilos klump i andra ändan på cirka 20 meters djup. Och där tyngdlagen vill ha den ännu längre ner. Och så tänker jag - nej, men sånt här, det händer nog alla.

Bevis 2 - Hämta bandyklubban!

2012 var ett musår. För er stadsbor som inte stött på så mycket möss, det betyder att det är ovanligt mycket möss inomhus. Vi hade förra året inte tätat på övervåningen. Det var ungefär som att Liseberg skulle struntat i att ta inträde. Anstormning! Min kära sambo och jag gör allt tillsammans - så även musjakt. Sambon utrustad med pannlampa och bandyklubba och jag med sommarens insektsnät. Vår krigsstrategi gick ut på att sambon sökte med pannlampa tills att han hittat musen. Jag spärrade av dess flyktvägar med hjälp av näten och sambon slog ihjäl den med bandyklubban. Effektivt! Men jag tänker mig att alla hushåll har patenterade krigsstrategier mot möss.

Bevis 3 - Det går snabbt ska du se

I januari 1013 skulle vi odla penseer, 27000 närmare bestämt. Dessa skulle planeras för hand. När de kom var de inte större än ett knappnålshuvud. Jag och Gustaf stod där, dag och natt med dem. Först skulle vi sätta plastkrukor i brätten, sen fylla jord i krukorna. Sen plantera alla och slutligen ställa ut alla 27000 i ett växthus. Under två veckors tid varken sov eller åt vi, ja, vi gjorde inget annat heller. Det är tålamodsprövande att odla saker tillsammans. Jord förstör kläder, naglar går av och tiden bland växthusångorna puttar mig närmare vansinnets gräns. Och där står jag, gravid, bland sju sorters blommor, med jord upp till armbågarna och det enda jag kan tänka på är blommor. Inte undra på att Grodan döptes efter en växt. Men vilka par har inte planterat 27000 penseer ihop?

Bevis 4 - det är lätt att köra åkergräsklippare

Lagom till att Iris föddes gick vår bil sönder. Mitt på vår lilla väg där knappt en bil får plats. Så vi var tvungna att få bort den om vi inte skulle ta emot besökare via luften framöver. Vi gnuggar våra tankeknölar tills Gustaf knäcker idéen att använda gräsklipparen. Sagt och gjort! Jag, nu höggravid, sätter mig på åkergräsklipparen som Gustaf med bogserlina fäst i bilen. Sen bogserar vi vår fina Volvo med hjälp av gräsklipparen. Detta är så typiskt oss! Om en Svensson-familj får problem med bilen, då ringer de till bärgningsbilen eller bogserar med annan bil. Kanske någon trevlig granne ställer upp och hjälper till? Det med grannar funkar inte här, för kossor har inte körkort, vi får alltså klara det utan grannarna.

Bevis 5 - vi får hopas att ingen ringer polisen

Mitt på Ikeas parkering smäller jag igen bildörrarna(som låses automatiskt) med bilnyckeln kvar i bilen. Vid tillfället åker vi i en pickup. Vi gör åtskilliga försök att bryta oss in i bilen. Försöker bända upp dörren, dra bort silikonlister och överväger att krossa rutan. Jag googlar och läser hur rutan bak i skåpet bara sitter med hjälp av klister, kan vi ta bort den? Det sitter ett stålnät i vägen. Gustaf springer till biltema som stänger om fem minuter och köper en nyckelsats. Han skruvar bort nätet och börjar lyfta bort rutan. Ett äldre par står några bilar bort, äter glass och tittar misstänksamt på oss. Jag står lutad mot bilen, visslar, klappar min höggravida mage och försöker se oskyldig ut. Vi håller båda tummarna om att varken paret eller någon förbipasserande får för sig att ringa polisen. För det måste se högst misstänkt ut. Men vem har inte brutit sig in i en bil? Och en bonus härifrån. Om vi förlorar jobben i framtiden kan vi försörja oss både som musmördare och biltjuvar.

Mitt upp i alla galenskaper bestämde vi oss för att skaffa barn. Och här sitter jag nu med världens finaste Iris som idag blir 6 månader. Mycket har hänt på dessa månader. Iris är nästan alltid glad och hon älskar att mysa.
Vid sex månaders ålder har följande saker hänt! :)
- Två tänder
- Rullar runt
- Ålar
- Jollrar och härmar våra ljud
- Sitter korta stunder(om hon eller samtidigt)
- Känner igen sitt namn
- Tykänns mycket

Iris sover två pass på dagen och ett kortare tidig kväll. Sen somnar hon efter nio. Natten sover hon bra men vaknar en gång mellan 2 och 3 för mat. Gällande mat så är det fortfarande amning som gäller. Vi har börjat pröva med puré en gång och yoghurt en gång varje dag. Hon är förtjust i yoghurt men med purén går det sådär.


Ooooch! En dagen!
11. Den bästa grönsaken är ju som vi alla vet?

Jag gillar grönsaker - nästan alla. Men något som är svårslaget är gurka. Det smakar inte så mycket men gurkan är en viktig i min frukost. Varje förmiddag sover Iris länge och då har jag min stund. Jag älskar min frukoststund, bestående av en kopp te och en knäckebrödsmacka med ost och massa gurka! <3

Ovido - Quiz & Flashcards