familjeniingenstans

Alla inlägg den 7 januari 2014

Av Mikaela - 7 januari 2014 07:45

Hej hopp!


Det var evigheter sedan jag blogga ... ber om ursäkt men Gustaf har varit ledig så vi har bara ägnat oss familjemys och att fota ... MYCKET! Det har hänt en hel del med vår lilla pärla också. Hon har nu två tänder, kan sitta korta stunder och har börjat med smakisar. Helmysigt <3


Men vi börjar från början - det blir ett låååångt inlägg med mycket bilder men men!

Julen spenderades i Växjö - vi åkte ner kvällen innan julafton och stannade tills fredagskvällen. Det var längesedan jag firade jul där så det var riktigt kul! Julafton inleddes med en härlig promenad och trots att snön lyste med sin frånvaro så infann sig julkänslan i magen. Grodans första jul .. ja, utanför magen då alltså! Förra julen var vi hemma hos Gustafs föräldrar med hela hans familj och ingen visste att jag var gravid. Men jag visste, mitt konstanta illamående gjorde att jag knappt kunde äta, ideligen sprang på toaletten samt såg ut som ett lik. Ingen hit av jular precis...

Så jag hade bestämt mig för att verkligen njuta denna julen!

Här kommer lite bilder från när vi var julfina och väntade på julbordslunch!

 

Jag och min fina tomtenissa <3


 

Jag och min syster Linn


   

Iris med min farmor

 

Iris med moster Linn


Sen var det dags för julmat - jag ÄLSKAR julmat <3. Mina favoriter är julskinka(kan jag inte leva utan) och revben. Och guuud så gott det var, detta året ocksp! ;) Iris var så avundsjuk över att hon inte fick smaka. Lilla tokungen! det är bättre nu när hon också får lite puré emellanåt. Hon växlade mellan mig och Gustaf och vi lyckades omlottäta oss mätta. Bra jobbat av oss! :)


    Här smaskar vi julmat!


Vi tittade på Kalle Anka vid 15:00 i sedvanlig ordning och åt julgodis, ytterligare en sak som jag är synnerligen svag för! Helkonstige att man bara äter det en gång varje år.. hmmm......

Efter Kalle kom tomten och i Växjö har tydligen tomten en lätt öltokig tomtemor med sig också. ;) Iris tyckte att det var synnerligen spännande med två tokar i röda kläder - vi får se om det är lika roligt nästa år. Paketen var också fina att titta på, smakade gott gjorde de också.

      jul<3

Iris satt i tomtens knä också :)

 

Iris måste helt klart ha hunnit vara väldigt snäll under sina fem månader i Ingenstans för oj så bortskämd hon blev - vår lilla prinsessa. Här är årets paketskörd!

 

    Iris hos moster Linn och morbror Love på julaftons kväll.



På juldagen jobbade Gustaf men Iris och jag njöt av lugnet. Eftermiddagen spenderade vi hos min farmor - fika och mycket prat. På kvällen var vi tillbaka hos morfar och Lotta. Där åt vi gott, drack vin och spelade sällskapsspel, riktigt mysigt!

Iris hittade sin favoritplats på ett täcke framför kaminen där hon kunde sova sött - ibland med sällskap :) Läsa och leka funkade också bra där!

     


   

På annandagen åkte vi till Lottas mamma och åt kalkonlunch. Hemma igen såg vi LHC dominera över HV71 på TV och sen fick jag och Gustaf egentid. Vi spabadade läääänge och bara pratade utan att bli avbrutna - så skönt. De stunderna är värda så mycket! Fredagen innebar lite shopping innan vi styrde kosan hemmåt.

Iris tyckte att det var skönt att komma hem och landa i sina rutiner igen. Nyår spenderade vi bara vi tre i lugn och ro. Vi åt gott och spelade spel. En mysig och härlig kväll med min underbara lilla familj!

        det finaste som finns <3


Efter nyår har vi börjat lite smått med smakisar. Iris får lite puré till lunch och yoggi på eftermiddagen. Gustafs hemlagade potatismos ratade hon men morotspuré har fungerat. Så igår handlade vi halva vagnen med grönsaker för nu ska vi göra puré. Hon är så nöjd när hon sitter i sin stol och får äta. Jag tänker inte börja med gröt/välling utan ska fortsätta amma så länge det bara går. Jag tycker verkligen om att amma och Iris också. Visst, hon sover inte hela nätter o.s.v men jag tycker att det viktigaste är att hon får vad som är bäst för henne. Livet som småbarnförälder ska inte vara smidigt utan man ska göra det som är bäst för bebisen. Jag tycker att föräldrar ofta är bekväma och väjer det enklaste alternativet, jag kan inte begripa varför det ska vara underligt att jag ville helamma och nu fortsätta med amning i största möjliga mån.

Men nu står det smakiar på vår agenda - jag tar gärna emot tips på hur ni har gjort egna smaskiga bebispureér!

 

Jag är pälsdjusallergiker och i söndags var vi hemma hos Gustafs föräldrar. De har flera katter och Grodan reagerade med svullna ögon och rosslig adning. Jag hoppas att det växer bort men trist :( men det är bra att veta om det. Jag ska ta upp det med BVC vid nästa besök. Så att jag vet vad jag ska göra om hon reagerar på något annat - jag har flera allergier så brås hon på mig lär det inte sluta vid djur.

Men hon är glad ändå vår skatt <3!

     


Nu ska jag ta tag i dagen - börja städa bort julen så smått. Men jag har en saftig träningsvärk efter gårdagens löparrunda så vi få se hur smidig jag är för att hänga i gardinstänger... kanske imorgon?.. hmmm

 

Ovido - Quiz & Flashcards