familjeniingenstans

Alla inlägg den 20 januari 2014

Av Mikaela - 20 januari 2014 10:28

Jag somna ifrån bloggen igår, haha! Jag gick för att natta Iris och efter lite sång och läsning så sov vi båda gott!
Det är riktigt skönt att vi börjar få lite rutin på kvällar/nätter. Nu kan Gustaf och jag stjäla lite tid åt oss på dygnet. Jag älskar livet som mamma, det enda jag saknar är tiden med Gustaf. Men det är lättare att ta tag i när Grodan blir större!

Igår fotade jag Iris i ett av mina bebisplagg. Sen satt jag läääänge och mammahjärtat ville så gärna att det skulle vara slående likt. Att ni läsare skulle se bilderna, lägga huvudet på sned och tänka. Hmm, vem är vem? Men kisande, blinkande, mörkerläggande till trots så blev inte Grodan mer lik mig för det. Hon är synnerligen lik sin pappa däremot. Jaja! Jag lägger i varje fall ut bilder på både Iris och mig. Kanske någon har ett synfel som gör oss lika?! Hör av er!

Blir ett lite argt inlägg idag! Jag har sedan november börjat komma igång med träningen efter graviditeten. Min träning består av löpning, långa promenader, styrkepass och Zumba. Kosten har jag inte förändrat särskilt mycket men jag utesluter vitt bröd och smör helt. Jag tar allt i lagom takt och känner ingen press utan njuter av min mammabubbla.
Men jag blir förbannad över den träningshets som råder för nyblivna mammor och gravida just nu. Jag följer en "träningsguru" på Facebook och hon har vissa bra tips men det går ibland till överdrift. Hon skrev bl.a en artikel i tidningen MAMA om hur gravida ska träna magen. Jag känner bara - suck! Låt kvinnor vara gravida utan att ge de ångest över hur fit kroppen är! För ärligt, den är inte fit, du har en basketboll på magen och samlar på dig vätska som en torr svamp. Du har sannolikt inga vader längre och ditt ansikte är nog betydligt mer runt än tidigare.
Jag gick upp 6 kilo under min graviditet med Iris. Wow, applåder till mig säger ni som stirrar på vågen. Kolla på denna bild, jag är en valross - skit i vad vågen säger tycker jag!


Jag jobbade heltid där jag var igång fysiskt hela dagen och gick på vattengympa(för gravida med foglossning). Jag tränade inte - jag brydde mig inte ett dugg om hur jag såg ut. Mina 6 kilo försvann direkt efter snittet, Iris vikt/moderkaka/ökad blodmängd/vätska men jag är inte nöjd med kroppen idag. Men detta har alltså inget med viktökningen att göra utan själv graviditeten. Jag har för mycket hud på magen vilket ger överhäng vid snittet. Jag blev under graviditeten stor i ryggslutet vilket inte har försvunnit helt. Sedan november gör jag olika magövningar - däribland plankan och det är enorm skillnad redan!

Hetsen på nyblivna mammor om att "ju snabbare du kommer igång, desto snabbare resultat". Här menar jag inte de mammor som gillar att träna utan de som känner pressen. Att kvinnor som inte tränat innan graviditeten ska börja vrålköra två veckor efter förlossning - det kan inte vara bra! Jag fick som rekomendation av min BM att inte träna kroppen fören efter 12 veckor och magen efter 6 månader. Detta går stickistäv med träningshetsen.

Och att man direkt ska utesluta saker ur kosten? Ni ammar ju! Är ordentligt så att bebisen får fet och god mjölk så att hon/han kan växa. Det är bättre att ha några kilo kvar första halvåret än att man får byta till ersättning för att mjölken sinar? Ät ordentligt! Och njut av din underbara bebis!


Gårdagens!
12. Hepp! Dagens tv-tips.

När man lever ihop med Gustaf som älskar hockey mer än, hmm, ja mig nästan, så blir det inte så mycket tv-tittande på kvällarna. Däremot så tittar jag mycket på tv-serier när jag ammar och liknade. Jag kan se mina boxar om och om igen! Här kommer mina favoriter!
- Castle
- Greys Anatomy
- Glee
- Vampire diaries
- Pretty little liars
- Haven



Ovido - Quiz & Flashcards