familjeniingenstans

Direktlänk till inlägg 23 januari 2014

Jag är inte färdig än!

Av Mikaela - 23 januari 2014 15:36

Jag har åldrats i en hissnande fart sedan jag blev mamma. Underligt nog så har min faktiska ålder i passet inte ändrats i samma hastighet. Anledningen till mitt hastiga åldrande är att tiden går så rysligt fort. Jag lever med en konstant känsla av att inte hänga med.

Iris, hon är av en annan uppfattning, hon har konstant bråttom. När jag studerar min dotter så ser jag precis hur hon tänker, " lite mer, lite fortare, lite längre fram". Hon blir aldrig nöjd!

Jag har fått bli vän med tanken på att aldrig känna mig riktigt färdig med saker.
När Iris är vaken vill hon absolut inte ligga ner i vagnen längre. Det är fruktansvärt trist att ligga och glo rakt upp i en sufflett, beige dessutom. Men den elaka mamma känner sig absolut inte färdig med liggdelen till vagnen än. Inte kan det väl vara så att jag är klar med liggvagn nu? Att jag aldrig mer ska lägga ner mitt lilla troll i sin vagn och se henne sova sött. Nej! Jag är inte färdig!
Här har Iris och jag kompromissat, det finns en sittbräda att fälla upp i liggdelen så hon kan halvsitta när hon är vaken. Så blev vi båda nöjda. Jag får rulla liggvagn ett tag till och Iris får se världen.

Och det här med kläder! Hur fort kan ett litet liv växa? Idag har jag ägnat förmiddagen åt att sortera ut cirka hälften av alla plagg i 68. Jag har luktat, tummat och klappat alla små plagg och undrat för mig själv.... Är jag verkligen färdig? svaret är utan tvekan, nej. Ska jag inte klä min sötnos i 68-plagg längre? Här finns det i varje fall en ljusning! Nya kläder! Jag har plockat fram alla inköpta 74-plagg ut mina gömmor! Och jag erkänner... Det är kul! Och här tycker jag själv att jag är ganska duktig. Jag handlar mycket på tradera och säljer det Iris växer ur. Därför kommer jag över plagg som jag annars inte skulle ha råd med. Som dessa godingar från Catimini, Iris kommer skina som solen i dessa i vår.

Iris är heller inte alltid färdig. Hon är absolut inte klar med att amma. Jag hade visserligen inga planer på att sluta med det men jag hade hoppats på en större förtjusning över puré hos dottern. Det är cirkus här hemma när Iris ska äta puré. Jag skulle mycket väl kunna ta ut inträde för att folk ska få komma och skratta lite. För ingen, absolut igen kan grimasera så som Iris kan. Hon hatar puré. Hela ansiktet förvrids och hennes tunga försöker panikartat pressa ut alla purérester som hon inte lyckats spotta ut. Efter några skedar slutar hon helt enkelt att gapa och vrider ansiktet från sida till sida. Skeden ska inte, under några omständigheter, in i munnen. Och jag kan se hur Iris tänker, men mamma, vi är inte färdiga med att amma.

En annan sak som jag inte är färdig med är babyskyddet. Snart är det alltså dags att köpa bilbarnstol. Ni hör skillnaden ellerhur? BABYskydd kontra bilBARNstol. Men Iris huvud närmar sig kanten i rasande fart så jag har ändå börjat titta runt lite. Är det någon som har en stol till salu så hör gärna av er. Men det här med babyskydd, är jag klar med det? Är jag klar med babydelen av det hela? Det är ju så härligt att se Iris sitta och pilla med sina tår när vi bär runt på stolen. Är hon så stor så att stolen ska sitta fast i bilen nu? Nej, är det möjligt?

Och dagens!...

15. En grej som gör mig vansinnig i vardagen.

Jag är en planerare, nästan tvångsmässigt. Tider och planer är mycket viktigt för mig. Så när oväntade saker händer och mina planer går i kras kan jag bli upprörd. Likaså om någon är väldigt försenad. Det kan sabba hela min dag. Därför är det komiskt att jag lever ihop med Sveriges mest tidsoptimistiska person. Men man lär sig. Numera vet jag nämligen att om Gustaf säger fem minuter så menar han minst femton. Och Gustaf lär sig också. Han vet att om han kommer mer än kvarten sent så blir det likvidering på gården.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikaela - 1 juni 2014 20:12

Så smet en helg till förbi. De märks ju knappt, kommer och försvinner lika fort. Längtar till Gustafs semester så vi kan spendera ännu mer tid tillsammans. Iris invigde sin nya solskyddsdräkt och solskyddskeps idag. Insåg att det inte räckte med en d...

Av Mikaela - 30 maj 2014 16:07

Nu är äntligen inbjudningarna till Iris maskerad ivägskickade. Det blev en hel del, hoppas att några kan komma trots att det är semestertider. Men det är ju ändå årets viktigaste dag. Tycker jag och Iris i varje fall. Tänkte visa er hur fina inbjudni...

Av Mikaela - 27 maj 2014 21:11

Vi är fortfarande sjuka. Blä! Nu är jag riktigt risig och då känns moderskapet lite mer. Det är lite krävande att varken få sova eller vila när man själv är sjuk. Men det finns tydligen oanade krafter i kroppen även i sjukläge. Hoppas att Iris blir b...

Av Mikaela - 26 maj 2014 10:29

Underbara helg! Kan man vara annat än lycklig i detta väder? Visserligen är vi vrålförkylda alla tre men glada ändå! Lite kämpiga nätter med Iris snoriga näsa bara. Hon tycker att det är jobbigt att ligga ner. Nässugen och koksaltlösningen används f...

Av Mikaela - 23 maj 2014 16:40

Jag har en liten fundering som jag känner ett behov av att lyfta här. Det underbara med att vara mamma 2014 är att det är rysligt enkelt komma i kontakt med andra mammor, lite varstans i Sverige. Det mindre bra med att vara mamma 2014 är att alla and...

Ovido - Quiz & Flashcards