familjeniingenstans

Direktlänk till inlägg 20 april 2014

Det är inte lätt med kärlek...

Av Mikaela - 20 april 2014 09:36

Idag är det då min och sambons dag. Något som jag tycker är viktigt. I mitt tycke är det avgörande att man i blöjträsket tar vara på de stunderna man får för sig själva. Att uppmärksamma varandra. Då menar jag inte med blommor eller oätlig choklad utan med tid och närhet. Sambon behöver inte direkt stå med hästkärran redo för att forsla mig på slottsbal. Men kanske krama mig extra länge? Jag hade, dagen till ära, bokat bord och ordnat prinsessvakt för att vi skulle få lite egentid. Äta en måltid samtidigt, slopa skiftverksamhet och stämpelklocka. Slippa avbrott för att plocka vältuggade smörgåsrån ut mattan eller rengöra dottern från prinsesspruttar.

Min sambo tycker att dessa "speciella" dagar är lika mysiga som en hungrig tiger. Han har inte en nonchalant inställning till det, låt oss istället kalla det strutsbeteende. Sambon stoppar huvudet i sanden och räknar sekunder tills dagen är över. Han håller tummarna hårt för att överleva utan att jag konfronterar honom om vår brist på romantik eller ännu värre, uppmärksammar honom. Likaså denna dag, sambon har verkligen gjort sitt yttersta för att undvika firande denna gång. Jag måste erkänna att han är ganska skicklig på att lyckas fly undan. Exempel? Givetvis!

Min födelsedag 2012:
sambon hittar en bil så vi far tvärs över landet på biljakt, kuskar både tåg och buss för att hamna i en lada på landet. Hem kommer vi mitt i natten, inte läge att fira födelsedag då... Men jag kan ju nästan påstå att jag fick en bil i födelsedagspresent...

Alla hjärtans dag 2013:
sambon är iväg på jobb hela dagen och planerar in en fika utan mig(!) på kvällen. Han hämtar upp mig vid nio och kör mig hem. Då har jag stått i en blomsterbutik och bundit rosbuketter till andra härligt kära par hela dagen. Bittert? Nej, inte ett dugg!

Sambons egen födelsedag 2013: han tyckte att detta var en ypperlig dag att hålla dop för dottern på. Då glömmer ju släkten att han egentligen skulle firats...

Så slutligen, vår dag 2014:
sambon har jobb inplanerat och ska dessutom ha sitt barn utan att han informerat mig om detta, så mycket för barnfri tid med mig.

Man måste beundra hans förmåga att göra det omöjligt för mig att planera och ordna. En väl inövad teknik. Misstänker att det för sambons del nog vore bättre om vi bara struntade i alltihop och slopade firande av i stort sätt allt. Men sen finns det samtidigt någon liten egocentrisk cell i mig som tänker... "Men jag då?, hur blir det med vad jag vill?". Det är inte lätt när man är så olika. Men har ändå en plan.

Idag ska jag fira tillsammans med Iris. Vi ska hålla handen, kramas extra länge och pussas i massor. Hon är en perfekt stand in för sambon. Och på tal om honom, jag låter honom stå med huvudet i sanden tills imorgon. Men jag får nog kolla så att han fortfarande andas emellanåt.

 
 
Ingen bild

cillan

20 april 2014 21:49

Låter inte alls kul:-( har du försökt att prata med honom om hur du känner dig. Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikaela - 1 juni 2014 20:12

Så smet en helg till förbi. De märks ju knappt, kommer och försvinner lika fort. Längtar till Gustafs semester så vi kan spendera ännu mer tid tillsammans. Iris invigde sin nya solskyddsdräkt och solskyddskeps idag. Insåg att det inte räckte med en d...

Av Mikaela - 30 maj 2014 16:07

Nu är äntligen inbjudningarna till Iris maskerad ivägskickade. Det blev en hel del, hoppas att några kan komma trots att det är semestertider. Men det är ju ändå årets viktigaste dag. Tycker jag och Iris i varje fall. Tänkte visa er hur fina inbjudni...

Av Mikaela - 27 maj 2014 21:11

Vi är fortfarande sjuka. Blä! Nu är jag riktigt risig och då känns moderskapet lite mer. Det är lite krävande att varken få sova eller vila när man själv är sjuk. Men det finns tydligen oanade krafter i kroppen även i sjukläge. Hoppas att Iris blir b...

Av Mikaela - 26 maj 2014 10:29

Underbara helg! Kan man vara annat än lycklig i detta väder? Visserligen är vi vrålförkylda alla tre men glada ändå! Lite kämpiga nätter med Iris snoriga näsa bara. Hon tycker att det är jobbigt att ligga ner. Nässugen och koksaltlösningen används f...

Av Mikaela - 23 maj 2014 16:40

Jag har en liten fundering som jag känner ett behov av att lyfta här. Det underbara med att vara mamma 2014 är att det är rysligt enkelt komma i kontakt med andra mammor, lite varstans i Sverige. Det mindre bra med att vara mamma 2014 är att alla and...

Ovido - Quiz & Flashcards