familjeniingenstans

Alla inlägg under november 2013

Av Mikaela - 14 november 2013 10:48

Idag träffade vi prästen för att diskutera Iris dop. Prästen var super, varken Gustaf eller jag visste vem hon var så vi är väldigt nöjda. Vi diskuterade psalmer, sånger och texter. Vi har lyssnat en hel del på psalmer sista veckan så vi hade redan valt två och den tredje psalmen blir en julpsalm, prästen tyckte det var ok eftersom att det är advent.
Psalmer:
- Lilla liv
- Barn och stjärnor
- Hosianna
Tre bibeltexter ska läsas; en hoppas jag att Emma vill läsa, en ska jag läsa och den tredje ska nog Gustaf läsa. Emma ska läsa en väldigt fin vers utöver det :). Det kommer bli så fint. Dopet avslutas med 'Handens fem fingrar', en sång som jag sjungit för Iris ända sedan hon kunde höra i magen. <3

Jag börjar bli lite stressad över allt som jag ska hinna med inför dopet. Jag hade inte planerat att ha en smågnällig jagskahatandbebis samtidigt som allt ska bakas. Men men ;)!

Tur att Iris har världens bästa Emma till gudmor som lovat hjälpa till. Utan henne skulle jag bli knäpp!

Av Mikaela - 11 november 2013 16:18

I helgen var det farsdag så Iris och jag bestämde oss för att fira Gustaf lite. Vi började dagen med att baka vaniljscones och presenta lite. Gustaf är ett sant ölfreak så han förärades med ett ölkrus med bild på honom och dottern på. Givetvis med tillhörande öl för att inviga ;)! Denna present hör även ihop med vad som finns i hand födelsedagspresent 1/12 men det återkommer vi till.

Idag var vi och bekräftade faderskapet så nu har Iris en pappa rent juridiskt. :p

Jag har ju lovat lite bilder som visar hur vi bor här i Ingenstans så här kommer lite: :)

Utvändigt lägger jag ut en vild från i sommras - vädret nu får allt att se så grått och trist ut :/. Men i detta lilla röda hus, mitt på en åker, bor vår lilla familj.

Här är vårt kök. :)

Vardagsrum.

Hallen.

Badrum.

Sovrum.

Trappan i hallen leder upp till vårt byggprojekt - övervåningen. Här kommer jag snart att få inreda det mest rosa rummet som världen skådat. Det finaste rummet till vår finaste tjej <3! Jag längtar!

Av Mikaela - 9 november 2013 07:50

Det har varit lite kinkiga dagar i Ingenstans denna vecka. Grodan har på kvällarna lätt feber, gnäller och ont i munnen. Hon har så ont att hon får svårt och äta och sova, vi har fått ge alvedon inför natten nu i två dagar. I munnen är hon svullen och tänderna syns i tandköttet. Det känns tidigt att den första ska komma redan nu men något är helt klart på gång. Min lilla tös <3

Inatt har jag för första gången sedan Iris andningsuppehåll sovit mer än tre timmar på natten, inte i sträck men ändå. Det vore så skönt att kunna sovs igen - jag är helt slut :/.. Vi tog fram våra vintertäcken igårkväll så det har varit väldigt varmt och skönt i sängen så den höga mysfaktorn kanske bidrog till bättre sömn?..

Imorgon är sista dagen att osa till dopet och sen är det dags att ta tag i alla detaljer. Blir skönt att veta hur många vi blir så att jag kan börja baka. :) det är ett större gäng som inte svarat än så kan nästan dubbla gästlistan från hur den ser ut idag :). Beroende på hur många vi blir i slutändan så har vi tänkt på att kanske hålla mottagningen hemma istället. Känns lite mysigare men det får vi ta beslut om efter imorgon. Efter imorgon ska jag även ta tag i;
- Skriva namn på placerkorten
- Göra en placeringslista
- Baka i mängder
- Vika servetthjärtan
- Sista detaljerna till gästboken

På torsdag kommer prästen hit så då ska vi även ha bestämt vilka psalmer/sånger vi vill ha samt vem som ska läsa och vad. Just nu lyssnar jag på psalmer hemma dagarna i ända för att hitta de perfekta - inte så lätt det där.

Igår var Iris och jag en sväng inne i Vikingstad för att hämta ett paket som kommit till henne. Beställde massa pjamasar inför vintern :) - alla är rosa såklart :p! Utanför ICA stötte vi på Helene och Hilma. Heléne är en kund som jag pratade en hel del med i våras. Hon fick Hilma i februari och jag som var gravid och bebissjuk fick sukta lite när de kom och handlade. Vi pratade en lång stund och sen följde Iris och jag med dem hem på lite te, supermysigt :). Ska bjuda ut dem hit snart tänker jag mig! Jag har varit lite nere denna veckan men jag fick en hel skopa ny energi efter att ha stött på dem :)!

Idag jobbar Gustaf så Iris och jag har inget planerat - tänkte försöka hinna klart med några julkort till, december kommer fort nu! :) längtar tills jag får julpynta - grodans första jul, vår första jul som familj <3 längtar!

Av Mikaela - 7 november 2013 00:17

Har haft en riktigt mysig eftermiddag med Emma och fått lite ärenden uträttat. Iris var på ett strålande humör så hon var en fröjd att ha med sig, jag fick tillochmed äta lunch ostört. Jag har börjat pumpa ur mjölk och ha med i flaska när vi är iväg. Iris har svårt att amma när det är ljud och rörelse runt henne men flaskan funkar perfekt för hon kan se och äta samtidigt. Det känns skönt att det funkar så bra med flaskan - bådar gott inför välling om några månader. Blir spännande första gången det inte är bröstmjölk i flaskan bara. Men det ska vi förhala sålänge det går, planerar att helamma länge. Jag har väldigt mycket mjölk så idag köpte iskuber på IKEA, ska börja frysa in mjölk har jag tänkt mig. På IKEA hittade jag även lådor till Iris leksaker, har rysligt svårt för att se leksaker framme så skönt att bara kunna vräka undan dem på kvällen :). Prinsessan har även vuxit ur sin badcape, jag hade tur och hittade en storlek större på rea idag. En julklapp till slank även med hem - en skallra med sugpropp. Tror att jag börjar bli klar med julklappar till Grodan - ska bli så mysigt med hennes första jul <3!

Nu har flera av våra dopgäster börjat fråga om vad Iris önskar sig så idag satte jag mig och skrev en lista på saker prinsessan behöver/vill ha. Om någon av de mer unika önskningarna passar så stryker jag det från listan för satt undvika dubletter. :)

Hensvik spjälsäng (ikea)
Gåstol
Aktivitetsleksak
Sagobok
Barnbestick
Footsack till crescent comfort (beige)
Matstol
Första skor
Smycke
Docka
Kläder storlek 74/80
Träleksak
Fond
Påslakan till spjälsäng

Känns galet att dopet är så passas snart, ska börja baka nästa vecka - tur att det finns karamellfärg så att även fikat följer dopets tema.... ROSA!!!! :):):)

Av Mikaela - 6 november 2013 11:51

Igår hade jag och Iris en riktig slapp dag, vi myste och vilade. Jag passade på att pyssla lite när prinsessan sov. Har nu gjort nästan alla placeringskort och hälften av julkorten. Alla julkort är dubbla där jag har gjort utsidan och sen har vi en bild på Iris som tomte inuti. Hon är den sötaste tomten någonsin <3.

Idag började vi morgonen med en liten fotostund. Jag la fällen i klädkorgen och satte världens finaste Iris i <3. Mysigt med fina bebisbilder.

Nu sover sessan och jag ska snart göra mig iordning för att åka till Linköping och äta lunch med världens bästa Emma. :)

Av Mikaela - 4 november 2013 16:47

Efter torsdagsnattens skrämselhicka så tillbringade vi dagen på barnakuten. Allt var bra med Iris och hon charmade alla som undersökte henne. Iris var så duktig hos doktorn - på gott humör hela dagen trots lång väntan och trötta föräldrar. <3 Och hon har mått super sedan dess - inga konstigheter. Bara jag som inte sover längre. Jag vaknar hela tiden för att känna så att hon andas. Därför är jag väldigt trött.

I lördags hade vi en riktig slödag, jag var hängig efter att ha missat sömn två nätter så behövde vila lite. Det blev mycket sängmys/soffmys och bara lite vettiga saker gjorda. Riktigt skönt med en mittemellan dag - har för få av den varan.
Igår var det riktigt mysigt - vi hälsade på Stefanie och Alice för lite bebismys. <3 de växer så fort våra töser. Inte klokt vad tiden går. Det är värt så mycket att ha Stefanie och Alice. Roligt med en kompis till Iris men även tryggt för mig att ha någon att ventilera med. :)

Idag har Iris och jag haft besök av världens bästa Emma! Min favoritstund på veckan när hon kom hit och hälsar på! Så mysigt att få prata om allt och skratta. Det var särskilt välbehövligt nu när jag inte sovit på så många dagar - kände mig riktigt låg. Vi pratade även om lite dopbestyr - vad det ska bjudas på. :) knappt en månad kvar nu - så spännande! :)

Vi har börjat klocka Iris tider på dagarna för att få koll på mat och sovpassen. Ska försöka få lite rutin här hemma. :) innan har hon fått styra lite som hon vill med sömn och hunger men nu börjar hon bli mer regelbunden så då prövar vi. :)
Idag har Iris sovit två långa pass, tre timmar på förmiddagen och två timmar på eftermiddagen. Jag tror att det blir ett till lite kortare nu på kvällen också.

Jag är urusel på att vika servetter men hade tänkt ha något fint till dopet. Idag hittade jag en söt och enkel servettbrytning i form av ett hjärta. På dopet ska de vara rosa men övade med lila idag. Jag tror att det blir gulligt! :)

Av Mikaela - 1 november 2013 03:35

Jag kommer aldrig att sova igen. Jag vaknade strax innan klockan två med en konstig känsla i kroppen och kände på Iris som var helt iskall. Jag tände lampan och ser att hon är lätt blå i ansiktet och att hon INTE andas. Jag lyfter upp henne och hon är helt lealös - jag skakar henne en kort stund och hon drar djupt in efter luft. Det var det längsta ögonblicket i mitt liv.
Har nu matat henne och hon somnade om lugnt och sover igen. Men hur ska jag någonsin kunna somna igen? Tankarna far runt i huvudet - tänk om jag inte hade vaknat?
Jag vet inte om jag är hispig/nervig/överkänslig, jag vet att barn har korta andningsstopp men detta var något annat. Vet någon vad som anses "normalt"? Jag tänker i vilket fall ringa BVC direkt på morgonen och höra.

Presentation


I landet Ingenstans har det flyttat in en prinsessa! Iris föddes 2013/07/18 och här kan du läsa om vår lilla familj, Prinsessan Iris och hennes två undersåtar!

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Gästbok

Undrar ni något? Våga fråga!

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards