familjeniingenstans

Alla inlägg under september 2013

Av Mikaela - 11 september 2013 10:54

Riktigt jobbiga dagar bakom oss! I söndags var Iris väldigt orolig i kroppen och likaså på måndagen. Myten till måndag sov hon oroligt och natten till igår - ingenting. Hon låg och sprattlade hela natten, var ledsen och ville småäta. Och igår bara skrek hon hela dagen. Min stackars Groda! Hon var otroligt trött efter natten men kunde bara sova små korta stunder för hon hade ont i magen och var väldigt gasig. Grodan brukar bajsa varje dag men nu hade hon inte levererat sedan lördagsmorgonen.

Usch vad hemskt när hon har så ont, skriker så det gör ont i kroppen på mig och jag kan inte trösta vad jag än gör. Jag provade med det mesta under dagen för att hjälpa henne att bajsa: cykling/magmassage/termometertricket men inget fungerade. Min syster var här igår vilket var skönt, bra att ha någon att prata med mellan skiken. När Gustaf kom från jobbet så åkte vi en sväng med bilen för att Iris skulle få sova en längre stund än 15 minuter. Hon brukar nämligen gilla att åka bil men det gjorde hon inte igår. Så vi vände hemåt och fortsatte projekt: få Grodan att bajsa.

Vi prövade med olika knep hela kvällen - turades om att stå vid skötbordet och cykla/massera Grodan. Det var nämligen bara(!) där Iris ville vara igårkväll. Det är hennes favoritplats för hennes älskade cikusmobil som hon fått av mormor hänger där. Den får smil varje gång hon ser den och hon är alltid nöjd hon får ligga och titta på den. Gustaf knäckte igår idén med en lina i taket så att vi kan dra med mobilen från rum till rum. Jag är inte helt emot idén - framförallt inte efter gårkvällen.

Efter att vi stafettsprungit hela kvällen så tappade vi upp ett bad åt Grodan - tänkte att det kanske kunde hjälpa. Hon blev lugn direkt och låg länge i vattnet. Så skönt att vi hittade ett sätt att hjälpa henne tillslut. Efter badet la vi oss i sängen och bara myste med Grodan och efter någon timma så bajsade hon. Helt löst, grönt och luktade pyton men hon gjorde det! :) hon blev sitt vanliga charmiga jag efter leveransen. Sen har hon presterat en likadan blöja inatt och en nu på morgonen, min duktiga tös.

Den värdelösa plastrefil till blöjhinken som Babyproffsen lurade på mig för 299:- är redan slut. En orginalkassett räcker en månad men deras variant tar slut på tre under samma tid. Så igår beställde jag originalet via nätet. På Babylands hemsida kostar tre refil 269 :- och det är fraktfritt. Så nu är jag nöjd! Och tur om Grodan ska fortsätta bajsa såhär mycket! :)

Efter noga funderingar kom vi fram till att jag hade ett majschips de två senaste dagarna. Så nu har vi bekräftat att Iris mage inte gillar majs har prövat det som: popcorn, nachos och rostad majs. Därför blir det att helt utesluta majs ur kosten sålänge jag ammar.

Idag steg vi inte upp fören 09:45, det var superskönt att sova ut ordentligt. Iris sov gott även om hon är en riktig pruttmaskin. Och när hon vaknat så lämnade hon ifrån sig en riktigt normal blöja - skönt! Idag kommer Emma ut och fikar med oss - jag har sån tur som har en så fin vän. Vi kunde inte hittat en bättre gudmor/fadder till Grodan om vi så letat i tio år tror jag :)!

Av Mikaela - 10 september 2013 07:49

Igår när Gustaf kom hem från jobbet så gick vi ut i det fina vädret. Det blåste så Grodan fick inviga sin nya fleeceoverall. Som till Gustafs höga lycka inte är rosa. Sen tog vi bärselen och gick riktigt länge. Iris älskar att hänga i selen vilket är tur för här ute på landet kommer inte vagnen fram överallt.

Inatt har Iris knappt sovit något alls - hon har varit rastlös och orolig i kroppen. Därför dissades vaggan och hon låg och sprattlade mellan oss istället. Vi får se hur dagen påverkas av det. Vi har börjat få rutiner på hennes sovtider under dagarna men nu lär de nog rubbas av det. Jag hade tänkt ta bussen till Linköping idag men med tanke på natten är det nog bäst för Grodan att bara vara hemma och mysa idag. Om vi har tur får vi kanske fint besök av moster Jonna idag. Då ska jag baka fler äpplemuffins så jag håller tummarna för det :)!

Av Mikaela - 9 september 2013 09:58

Insåg nu när hösten närmar sig att det börjar bli dags att köpa ny jacka inför vintern. Min mage hade lite besök i vintras så vinterns jacka är lite stor. Och med min stundande födelsedag var det ett bra läge att presenta migsjälv lite. Hittade en underbart fin jacka från Vila som jag blev stormförälskad i så nu är den påväg till mig. :)

Grodan börjar bli riktigt förtjust i nappen nu och eftersom de vi har är för ålder 0-3 månader passade jag på att beställa lite roliga nappar också. Det finns många nappsidor på nätet - jag beställde från namnnappen.se. Längtar tills de dimper ner i brevlådan!

Av Mikaela - 8 september 2013 10:03

Igår åkte vi till Borensberg och gick på Husbyfjöls marknad. Jisses, vad varmt det är just nu. Grodan låg i tunn klänning och taights i vagnen och jag var ändå orolig för att hon blev för varm. Jag älskar våra dagar när vi åker iväg vi tre - jag är så stolt över min fina lilla familj så vill ju visa upp dem <3.

Igårkväll grillade Gustaf och vi drack lite vin. Jag fick välja film så vi såg Mamma Mia och peppar peppar, han gillade den! ;) synnerligen oväntat att rockkillen gillar musikal men jag blev nöjd!

Vi har samsovit fram tills nu för att underlätta amningen. Men senaste nätterna har Iris bara ätit en gång så igår prövade vi med att lägga Grodan i vaggan efter kvällsmålet. Iris sov vidare och vaknade och åt vid halv fem - sen sov hon sista stunden hos oss. Känns skönt att hon sov så bra själv - det blir så väldigt varmt i sängen hos oss så har varit lite nojjig. Däremot så sov jag knappt inatt - har bara legat och lyssnat på Grodan. Det har varit en stor trygghet att ha henne hos mig. Hon längtade också lite - det märktes när hon kom till stora sängen nu på morgonen och flörtade rejält ;)!

Gustaf åkte och jobbade nu på morgonen och kommer hem till lunch så Iris och jag myser nu på morgonen. I eftermiddag kommer Grodans farmor och farfar så jag ska ställa mig och baka när Gustaf kommer hem.

Av Mikaela - 7 september 2013 07:06

Igår började dagen så som de alltid gör numera. Först morgonmyser jag och Grodan - sen klär vi på henne och har fotostund på fällen. Lite som dagens outfit. ;) fredagens projekt låg mig extra varmt om hjärtat. Jag har småsyskon och hela deras bebis/småbarnstid har jag tjatat hål i min mammas öron angående: Sjömanskläder. Hon har helvägrat och jag sa alltid:
"När jag får barn ska de minsann få ha sjömanskläder!"
Så nu var det dags för Iris att iklä sig sin första sjömansklänning med matchande hårband(såklart).

Efter det så låg Grodan en stund i babygymmet - hon har börjat intressera sig för att ligga och titta på saker nu vilket ger mig lite större rörlighet. Under tiden satt jag och pillade med fotohögen - gjorde iordning en ram till vardagsrumsväggen med tre förstoringar i.

När Iris sov passade jag på att städa och baka. Hittade ett recept på äpplemuffins med knäcktäcke - de blev riktigt goda så det blir till att baka fler innan alla våra äpplen har fallit till marken. Daniel kom förbi och smakade muffins samt underhöll mig med lite hederligt skvaller och struntprat - härligt! Han hade med sig en supersnygg dress till Iris. Tack tack säger Grodan!

Efter att Daniel åkt så satt jag i soffan i uppskattningsvis 35 minuter innan det knackade på dörren. Och där var en av Iris farbröder - kul med en visit och Iris fick ett mjukisdjur av sin yngsta kusin, Signe.

Efter titten så hände det som (alltför) ofta händer numer - jag upptäcker att jag är hungrig... Har visst glömt äta idag, muffins från fikat skramlar ensam i magen.. Det är underligt hur moderskapet kommer med en tät dimma och glömska gällande alla sina egna behov. Allt man kan fokusera på gäller ens lilla guldklimp. Det har jag också märkt inför min stundande 23:e födelsedag. Jag kan för mitt liv inte svara på vad jag önskar mig, sålänge vad Iris behöver inte räknas. Jag har span på en rosa fleeceklädd åkpåse till vagnen i vinter just nu men jag vet inte om det är en godkänd födelsedagsönskan. Även om det ärligt är det jag själv tycker att jag behöver. Som sagt moderskapet är lustigt för innan var jag än av få vuxna som tyckte att världen cirkulerade kring mig och min födelsedag.

Idag ska vi åka till Borensberg och gå på marknad och sen får vi se vad helgen bjuder på för skoj!

Av Mikaela - 5 september 2013 09:19

Jag tycker att jag var någorlunda väl förberedd på att få barn. Med tre mycket yngre syskon är jag van vid att ta hand om bebisar och i förlängningen småbarn. Och jag förberedde allt praktiskt minutiöst inför Iris. Men det vad en sak jag absolut inte var beredd på. Hur läskigt allt runt omkring mig skulle bli.

Från att bara ha mig själv att reda i ska jag nu ta hand om denna lilla och perfekta varelse. Min söta, underbara flicka. Och hjälp vad världen förändrades. Från att ha varit en relativt avslappnad tjej så håller jag numera ett vakande öga på, ja, det mesta. Ljud, skuggor, främlingar - kan låta stört men jag är verkligen på min vakt. Och tanken på att lämna bort min prinsessa ger min en klump i magen. Jag har bara svårt att begripa varför det är OK för världens rikedomar får vara inlåsta i bankfack/valv m.m men att min guldklimp ska vistas utanför skyddande murar. Hmm.. Känner att Rapunzels mamma inte var helt ute och seglade när hon placerade flickan i ett torn.. Vi bor ju redan mitt ute i skogen så det är bara själva tornet jag behöver bygga...

Iris å andra sidan är bara nyfiken på välden - hon spejar konstant efter ny saker att upptäcka. Därför tycker hon inte att det är roligt att ligga i famnen när hon är vaken. Nej, upprätt läge så att han ser allt är nya grejen. Hon är så duktig min lilla toka <3.

Idag kommer Emma ut till oss igen - bortskämda med hennes sällskap. Det gillar vi! :) ännu mer bortskämd blir jag idag för hon skulle köpa med sig mat från Pizza Hut ut. Wiee :)! Hon har koll på vad en ammande lantis behöver ;)!

Av Mikaela - 3 september 2013 19:27

Idag var vi på BVC för att se hur Iris växer, hennes kurva går fortfarande spikrakt uppåt. Nu är hon 57,5 lång och väger 4675 g. Jag kan inte fatta hur fort det går. Hon är lång enligt deras kurvor men ligger precis under normal med vikten. Själv tycker jag att hon börjat "tjocka" till sig - titta bara på dubbelhakan ;) <3!

Vi har det så bra med vår prinsessa. Det sa BVC-tanten också:
"Ni vet att ni har det väldigt bra va?" OJA! sa Gustaf och jag med en mun. :)

Igår var Emma här, supermysigt! Så härligt att prata med henne, jag kan prata om allt med henne vilket är skönt. Emma ska bli gudmor/fadder till Iris. Vi har börjat fundera på vad för typ av ceremoni vi vill ha. Har dock svårt att bestämma om det ska bli dop eller namngivelsefest. Blir att klura på den karamellen :)!

Av Mikaela - 2 september 2013 10:05

Vi har haft en supermysig helg här i Ingenstans. Gustaf var ledig i lördags så vi passade på att åka till Söderköping. De hade medeltidsdagar där så vi tänkte att Grodan skulle bli lite kulturell. :) Det var verkligen ett riktigt mysigt och fint arrangemang. Stor marknad och tidsenliga mat och aktiviteter. Både arrengörerna och flera av besökarna var utklädda så det var kul att bara gå och titta. Innan vi åkte hem åt vi pizza - riktigt gott! Är inte så förtjust i pizzan hemma i Vikingstad så det var gott med en riktig. Iris var lika snäll som vanligt - låg i vagnen och såg helt bedårande ut.

På kvällen blev jag bortskämd, Gustaf grillade två sortes kött och min favorit hallomiost. Ett glas rött blev jag också serverad. Vår Groda sov dessutom när vi åt så jag fick ära med två händer - riktig vardagslyx.
Iris är alltid vaken på kvällarna och hon vill inte vara i famnen då utan hon vill ligga på sin fäll och titta på allt världen har att erbjuda. Helst sina egna händer som precis har upptäckt och förälskat sig i. Detta har i varje fall resulterat i en mycket rolig syn för den älg som eventuellt kikar in genom vårt fönster på kvällen. Soffan stor tom och vi tre befinner oss på golvet. :)

Igår kom min familj och hälsade på - alltid lika roligt. Tråkigt att vi inte har gångavstånd men då skulle väl vi bo där så kanske lite tur ändå. ;) Grodan är redan lagom bortskämd av Motalagänget och inget undantag idag. Mormor kom med ett par supersöta byxor i lite större storlek.

Vi bjöd på äpplepaj gjord på egna äpplen - det var supergott. Den gick åt direkt så idag ska jag och Iris göra en till för idag kommer Emma och hälsar på.

Efter att Motalagänget hade åkt gick vi ut på promenad. Det blåste rejält så Iris fick inviga sin fina djurfleece. Jag är inte säker på vilket djur det ska föreställa men den har svans/nos/öron iaf :)!

Presentation


I landet Ingenstans har det flyttat in en prinsessa! Iris föddes 2013/07/18 och här kan du läsa om vår lilla familj, Prinsessan Iris och hennes två undersåtar!

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7 8
9 10 11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Gästbok

Undrar ni något? Våga fråga!

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards